آموزش حرفه ای سئو (مقاله اول)

آموزش حرفه ای سئو (مقاله اول)

در این مقاله قصد دارم تا تمام نکات ضروری و مهم سئو را به شما عزیزان آموزش بدهم

شروع آموزش سئو 

1-لغتنامه

INDEX  ایندکس: ایندکس عبارت است از اینکه گوگل محتوا و آدرس سایت صفحه ای از سایت ما را درک کرده است. گوگل اصطلاحا با fetch کردن صفحات سایت را ایندکس میکند. Fetch به معنی ارسال ربات های جستجو به صفحات سایت می باشد. گوگل می تواند چندین صفحه را بصورت همزمان ایندکس کند. 

Crawlپردازش توسط ربات گوگل: این عبارت به معنی آن است که ربات های گوگل برای بررسی تغییرات و بروز رسانی های سایت به آن مراجعه کرده اند. گوگل با خواندن نقشه سایت از وجود صفحات جدید آگاه می گردد. گوگل ابتدا توسط ربات ها از وجود صفحات جدید آگاه میشود و سپس صفحه جدید را ایندکس می کند.

Crawler ربات گوگل که عمل پردازش سایت ها را انجام میدهد: نرم افزاری که بصورت اتوماتیک سایت ها را برای صفحات و محتوای جدید بررسی می کند و صفحات را ایندکس میکند که اصطلاحا در فارسی خزنده گوگل نامیده می شود.

Googlebot نام ربات گوگل که عمل پردازش را انجام میدهد: به این ربات crawls Googlebot هم می گویند.

SEO :بهینه سازی برای موتورهای جستجو: مراحلی که باعث میشود سایت رتبه بهتری در نتایج جستجو بدست آورد. SEO در انگلیسی به معنای کسی که کار سئو را انجام میدهد نیز بکار میرود. در فارسی عبارت سئو کار بجای آن استفاده میشود.  

 

آیا در نتایج گوگل هستید؟

برای تشخیص ایندکس شدن سایت در گوگل راهکارهای زیر را بکار ببرید.  

  1. وارد صفحه اصلی گوگل شوید. 

  2. عبارت site: your site domain or URL را جستجو کنید

اگر آدرس خود را در نتایج جستجو مشاهده کردید. سایت شما ایندکس شده است

ممکن است سایت در نتایج جستجو نباشد، که با توجه به تعداد بیشمار سایت ها در پهنه وب این اتفاق کاملا طبیعی است و ممکن است برخی سایت ها از چشم گوگل پنهان بمانند.  برخی دلایل عدم ایندکس شدن سایت در گوگل عبارتند از:

  1. سایت شما با سایت دیگری در وب در ارتباط نیست

  2. سایت شما تازه تاسیس است و هنوز مورد بررسی گوگل قرار نگرفته است.

  3. طراحی سایت پردازش آن توسط ربات های گوگل را دشوار می کند .

  4. گوگل با پیام خطا هنگام تلاش برای بررسی سایت مواجه میشود.

تنظیمات امنیتی سایت از دسترسی گوگل به منابع آن جلوگیری می کنند .

 

چگونه سایت خود را در نتایج گوگل قرار دهیم؟

شما باید آدرس سایت خود را به گوگل برای ایندکس شدن معرفی کنید. اینکار ساده و کاملا رایگان است. گوگل نیازی به ورود دستی سایت برای ایندکس کردن آن ندارد. اما اینکار میتواند به ایندکس شدن سایت سرعت دهد .

یکی از بهترین روشهای معرفی سایت به گوگل بکارگیری ابزار وبمستر است. در این ابزار شما علاوه بر امکان ارسال دستی ربات های گوگل برای بررسی سایت میتوانید مشکلات سایت را مشاهده و برطرف کنید .

سوالاتی که باید درباره وبسایت خودتان بپرسید:

  1. آیا سایت در نتایج جستجو به نمایش در آمده است؟

  2. آیا محتوای با کیفیت به مخاطبان سایت ارائه میدهم؟

  3. آیا کسب و کار محلی من در گوگل به نمایش در میآید؟

  4. آیا محتوای سایت در همه دستگاه ها به درستی نمایش داده میشود؟

  5. آیا سایت امن است؟ متخصص سئو

یک متخصص سئو، کسی است که آموزش دیده است تا سایت ها را برای موتورهای جستجو بهینه کند .با کمک این آموزش ها شما نیز می توانید مانند یک متخصص سئو سایت خود را بهینه کنید. با این حال برای بهینه کردن تک تک صفحات سایت ممکن است به یک سئو کار حرفه ای نیاز داشته باشید. تا مسیر سئو را اشتباه نروید .

تصمیم برای استخدام یک متخصص سئو به پتانسیل سایت برای رشد بستگی دارد. اگر قرار نیست که سایت چندان معروف شود و یا وسعت ارائه کالا و خدمات شما آنچنان گسترده نیست که بتوانید پاسخگوی نیاز گستره زیادی از مخاطبان باشید ،قطعا به یک سئو کار تمام وقت نیازی ندارید .اما در نظر داشته باشید داشتن مشاوری که اطلاعات او در زمینه سئو همیشه به روز باشد برای سرپا نگه داشتن یک سایت هرچند کوچک لازم و ضروری است.

سئو کاران یا شرکت های متخصص سئو چه خدماتی ارائه میدهند:

  1. بازبینی محتوا و ساختار سایت، محتوا و ساختار ایجاد شده توسط حرفه ای ترین افراد هم قطعا نیاز به بازبینی و به روز رسانی دارد.

  2. پیشنهاد سخت افزار  سرور برای هاست سایت: شرکت های سئو کار با سرورهای قدرتمند به خوبی آشنا هستند و میتوانند سرورهای مناسبی را معرفی کنند.

  3. توسعه محتوا

  4. مدیریت بازاریابی آنلاین ،تولید و توسعه کمپین های آنلاین

  5. کاوش و استخراج کلمات کلیدی  

  6. آموزش سئو

  7. تخصص در بازارهای تخصصی و محلی

قبل از آنکه بخواهید یک شرکت سئو کار بیابید، این مقاله را بخوانید این مقاله به شما کمک میکند که ضمن آنکه بتوانید نظارت بهتری بر فعالیت های انجام شده سئو روی سایت خود داشته باشید، یتوانید مواردی از سئو را نیز خودتان نیز انجام دهید .

بهتر است که طراحی و سئو سایت را به یک شرکت بسپارید. زیرا که کد نویسی و طراحی یک سایت میتواند روی سئو سایت تاثیر بگذارد .

با این حال تکنیک های آموزش داده شده در این مقاله میتواند بر روی یک سایت از پیش طراحی شده نیز تاثیر مثبت به سزایی بگذارد .

چگونه سایت خود را بهینه سازی کنیم؟

به گوگل برای یافتن محتوا کمک کنید

اولین گام برای قرار دادن سایت در نتایج جستجو این است که مطمئن شویم گوگل میتواند سایت ما را بیابد. برای اطمینان از آنکه گوگل تمام صفحات سایت ما را می تواند بخواند بهتر است که صفحات سایت را درون یک سایت مپ قرار دهیم. سایت مپ یا نقشه سایت فایلی با پسوند XML است که به گوگل ایجاد صفحات جدید و یا تغییر در صفحات موجود را اطلاع میدهد .

گوگل صفحات را از طریق رد گیری لینک صفحات به همدیگر شناسایی می کند .

صفحاتی را که نباید پردازش شوند را برای گوگل مشخص کنید

روش های پیشنهادی برای پنهان کردن صفحات غیر حساس از ربات گوگل: 

اگر آدرس هایی که گوگل نباید به آنها دسترسی داشته باشد دارای داده های حساس و امنیتی نیستند ،می توان از فایل robots.txt برای پنهان کردن صفحات استفاده کرد .

یک فایل robots.txt به گوگل اعلام می کند که کدام مسیر های سایت را جستجو نکند. این فایل باید با نام robots.txt در ریشه اصلی سایت قرار داده شود .

صفحات و آدرس هایی که با این روش از دید گوگل پنهان  میشوند، ممکن است همچنان توسط ربات های گوگل بررسی شوند. بنابراین از این روش برای پنهان کردن اطلاعات امنیتی استفاده نکنید .

متاسفانه مرورگر شما از این تصویر پشتیبانی نمیکند

در بخش Google Search Console یا همان گوگل وب مستر ابزار امنی برای ایجاد فایل robots.txt به نام robots.txt generator وجود دارد. پیشنهاد میدهیم که از همان ابزار برای ساخت فایل robots.txt استفاده کنید .

نکته : اگر سایت دارای زیر دامنه باشد باید یک فایل robots.txt مجزا برای زیر دامنه ایجاد کنید.


نکته: به صفحات جستجوی سایت خود اجازه پردازش توسط گوگل را ندهید. کاربران از اینکه از گوگل به صفحه دیگری برای نمایش نتایج جستجو، منتقل شوند، متنفر هستند 

نکته : به آدرس های ایجاد شده امکان دهید که بصورت پراکسی قابل جستجو باشند.(نرم افزارهای مدیریت محتوا به شما امکان میدهند که برای دسترسی به بخش های مختلف بانک داده از آدرس های متفاوتی استفاده کنید. مثلا شما میتوانید برای هر بار کلیک روی یک لینک در یک سایت یک آدرس جدید ایجاد کنید. هر کدام از این آدرس ها میتواند توسط گوگل پردازش شود .)

برای مخفی کردن اطلاعات حساس از چه ابزاری استفاده کنیم؟

Robots.txt  راهکار مناسبی برای پنهان کردن اطلاعات حساس نیست. در واقع فایل Robots.txt صرفا به ربات های گوگل اعلام می کند. که محتوای کدام قسمت ها برای آنها ایجاد نشده است. اما اینکار سرور را از ارائه اطلاعات در صورت درخواست کاربر منع نمی کند .

یعنی اگر کاربر آدرس قسمت مد نظر را مستقیما در نوار آدرس وارد کند، بدون مشکل وارد آن قسمت خواهد شد .

موتورهای جستجو هم همچنان به آدرس این قسمت ها دسترسی دارند و تنها از نمایش محتوا و عناوین منع شده اند. اگر نمیخواهید صفحه ای در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود. ولی اهمیتی نمیدهید که کاربر با لینکی به آن صفحه منتقل شود. فایل Robots.txt برای اینکار بسیار مناسب است .

مثال : صفحه جستجوی داخلی سایت : از طریق لینک هایی در داخل سایت قابل دسترس است ولی گوگل قادر نیست آن را مشاهده کند .

با این حال اطلاعات این صفحه فاقد هرگونه حساسیت است .

به گوگل و کاربران برای درک محتوا کمک کنید

وقتی که ربات گوگل صفحه ای را پردازش می کند. باید محتوایی را مشاهده کند که کاربران بصورت میانگین مشاهده می کنند. برای آنکه صفحات توسط گوگل راحت تر ایندکس شوند، به گوگل امکان دسترسی به فایل های جاوا اسکریپت و CSS و عکس ها را بدهید .

اگر فایل robots.txt دسترسی به این فایل ها را محدود کند، الگوریتم گوگل برای پردازش محتوای صفحه با مشکل روبرو خواهد شد .

این امر موجب رتبه های پاییتر در جستجو و یا عدم ایندکس شدن می شود .

روش های پیشنهادی برای پردازش راحت تر صفحات توسط گوگل:

  1. با کمک ابزار Fetch as Google tool در سایت گوگل وبمستر مطمئن شوید که فایل های جاوا اسکریپت ،CSS و عکس های سایت میتوانند توسط ربات های گوگل پردازش شوند. با این روش براحتی میتوان بسیاری از مشکلات سایت را شناسایی و نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کرد.

  2. چک کردن محتوای فایل robots.txt در وب مستر گوگل  

  3. ایجاد عنوان مناسب و منحصر بفرد 

تگ Title عنوان صفحه را به اطلاع کاربر و گوگل میرساند. عنوانی انتخاب کنید که کاربر و گوگل متوجه موضوع خاص صفحه بشوند .

تگ Title باید درون تگ Head درج شود. هر صفحه تنها باید یک تگ Titleداشته باشد و عنوان هر صفحه باید منحصر به فرد باشد .

متاسفانه مرورگر شما از این تصویر پشتیبانی نمیکند

یعنی دو صفحه در یک سایت نمی توانند عنوانی یکسان داشته باشند .

عنوان های عالی برای صفحات خود ایجاد کنید 

در نتایج جستجو عنوان صفحه بصورت لینکی شما را به صفحه مربوطه هدایت می کند. بنابراین عناوین خود را با وسواس فراوان انتخاب کنید .

نکته : اگر شما در صفحه ای چند تگ Title داشته باشید. پیام خطایی ایجاد نمی شود. بلکه عنوان نمایش داده شده ترکیبی از این چند عنوان خواهد بود .اما برای این موضوع از طرف گوگل امتیاز منفی در نظر گرفته می شود.

نکته : عنوان صفحه نخست در نتایج جستجو ممکن است دارای مقادیری غیر از محتوای تگ Title باشد. این محتوا به دلیل ارتباط این صفحه با تمام صفحات داخلی سایت ایجاد می شود .

روش های پیشنهادی برای انتخاب عنوان مناسب:

  1. سعی کنید در عنوان صفحه محتوای صفحه را توصیف کنید.

  2. عنوانی انتخاب کنید که برای کاربر عادی نماینده محتوای صفحه باشد .

از موارد زیر بپرهیزید.

انتخاب عنوانی که هیچ ارتباط معنایی با محتوای صفحه ندارد.

انتخاب عنوان های کلی برای صفحات مانند  New Page 1 ،Untitled

 

ایجاد عنوان منحصر به فرد برای هر صفحه

داشتن عنوان یکسان برای چند صفحه باعث میشود که گوگل برای رتبه دادن به صفحات سایت برای عنوان مشترک دچار مشکل شود .

بپرهیزید:

  1.  از قراردادن عنوان یکسان برای دسته وسیعی از صحفات سایت 

عناوین خلاصه ولی توصیفی ایجاد کنید

عنوان می تواند هم کوتاه و هم توصیفی باشد. اگر عنوان بیش از حد بلند باشد گوگل آنرا خواهد شکست. گوگل ممکن است با توجه به عبارت جستجو شده، عنوان صفحه را بصورت متفاوتی به نمایش بگذارد . 

بپرهزید: 

  1. به کارگیری عناوین بسیار طولانی غیر مفید  

  2. به کارگیری بی مورد کلمات کلیدی در عنوان صفحه  

استفاد از متای description :

توضیحات بخش متا به گوگل اعلام میکند که محتوای صفحه درباره چیست. عنوان صفحه صرفا شامل چند کلمه است درحالیکه توضیحات صفحه میتواند یک جمله کامل یا دو جمله و یا حتی یک پاراگراف کوتاه باشد. در گوگل وب مستر می توانید اطلاعات کاملی از مناسب بودن توضیحات صفحه و یا تکراری بودن آن بدست آورید. این اطلاعات برای عنوان صفحه نیز در دسترس است .در نظر داشته باشید در نتایج گوگل توضیحاتی که در زیر عنوان نمایش داده می شود برگرفته از محتوای تگ متای توضیحات می باشد.

تگ های متا درون تگ Head درج میشوند: 

متاسفانه مرورگر شما از این تصویر پشتیبانی نمیکند

اهمیت توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا ممکن است توسط گوگل به عنوان توضیحات صفحه در نتایج جستجو نمایش داده شود. نکته : ما از عبارت ممکن است استفاده کرده ایم. گوگل هیچ الزامی برای استفاده از متا توضیحات در نتایج جستجو ندارد و ممکن است بخش دیگری از محتوای سایت را برای آن قسمت انتخاب کند.

 اگر قسمتی از متن شما با عبارت جستجوی کاربر متناسب تر باشد آن قسمت به عنوان توضیحات مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر گوگل نتواند بخشی از محتوای شما را بیابد که با عبارت جستجو شده همخوان باشد. احتمال زیاد از همان متای توضیحات استفاده می کند .

متاسفانه مرورگر شما از این تصویر پشتیبانی نمیکند

روشهای پیشنهادی برای درج توضیحات متای مناسب:

  1. توضیحاتی مناسب با محتوا ایجاد کنید

توضیح خود را طوری بنویسید که مخاطب را به خواندن محتوای شما علاقه مند کند. سعی کنید که طول متن توضیحات متناسب با قوانین گوگل باشد. گوگل برای جستجوهای مختلف اندازه توضیحات متفاوتی را میپذیرد. امن ترین طول رشته توضیحات 33 کلمه در حدود 174 کاراکتر است . 

  1. استفاده از توضیحات منحصر به فرد برای هر صفحه  استفاده از توضیحات منحصر به فرد و توضیحات متناسب با محتوای هر صفحه کمک میکند که کاربران و موتورهای جستجو راحتتر بتوانند صفحه دلخواه خود را بیابند .

  2. استفاده از تگ های عنوان بندی(تیترها)  برای متن های مهم

تگ های عنوان بندی بصورت پیش فرض فونت درشت تری از متن عادی دارند. این بزرگتر بودن فونت باعث میشود که خواننده متوجه شود که متن دارای زیر عناوین مرتبط با عنوان ذکر شده است. استفاده از تگ های متنوع عنوان بندی در صفحه، ایجاد یک ساختاردرختی می کند. این ساختار مطالعه سایت برای کاربر و موتورهای جستجو را ساده تر می کند .

بپرهیزید: 

  1. نوشتن توضیحاتی که هیچ ارتباطی با محتوای شما ندارد.

  2. استفاده از توضیحات کلی مانند : این یک صفحه وب است. یا این صفحه درباره دوچرخه است.

  3. پرکردن تگ توضیحات با یکسری کلمات کلیدی

  4. کپی کردن کل محتوای صفحه درون بخش توضیحات  

بپرهیزید:  

  1.  از بکارگیری یک توضیح برای تعداد زیادی صفحه بپرهیزید. 

 

چگونه ساده تر بتوانیم عناوین اصلی و فرعی را انتخاب کنیم؟

  1. تصور کنید قصد ایجاد یک طرح کلی را دارید.

نکته: طرح کلی، طرحی است که شما در آن عناوین اصلی و فرعی را مشخص می کنید. سپس براساس آن طرح محتوا را ایجاد می کنید.

  1. از عناوین (تیترها) بصورت گسترده در تمام صفحه استفاده کنید

هنگامی که عنوان به نظر منطقی میرسد از آن استفاده کنید. تعداد زیاد تگ عنوان در صفحه خوانایی صفحه را کاهش میدهد. درصورت زیاد بودن عناوین نمی توان تشخیص داد که یک عنوان کی به پایان میرسد و عنوان دیگر چه هنگام شروع میشود.

بپرهیزید: 

  1. قرارداردن متنی در عنوان که به تشخیص ساختار صفحه کمکی نمی کند.

  2. استفاده از تگ های عنوان بندی بجای تگ های Em یا Strong  

  3. حرکت تصادفی از یک اندازه عنوان به اندازه دیگر: بهتر است که عناوین به ترتیب از بالا به پایین از 1H تا 6H ایجاد شوند .

  4. استفاده مفرط و بیش از حد از تگ های عنوان بندی در صفحه  

  5. عناونین بسیار طولانی  

  6. استفاده از تگ های عنوانبندی برای استایل دادن به نوشته و نه برای ارائه ساختار صفحه

 

 

افزودن structured data markup (توضیح قیمت محصول، ساعت کار،... ) به نتایج جستجو

structured data markup کدهایی هستند که به صفحه اضافه میشود و محتوای صفحه را برای موتورهای جستجو توضیح میدهند .موتورهای جستجو با کمک این کدهای میتوانند سایت شما را در نتایج جستجو بصورت کاربردی و چشم نواز به نمایش گذارند. این کار به شما به جذب مخاطب واقعی کمک خواهد کرد . 

متاسفانه مرورگر شما از این تصویر پشتیبانی نمیکند

 

برای مثال اگر یک فروشگاه آنلاین داشته باشید و یکی از صفحات محصولات را با این روش خاص کرده باشید. کاربر میتواند از توضیحات شما قیمت دوچرخه و تعداد نظرات کاربران را متوجه شود. توضیحات این قسمت میتواند براساس واژه جستجو شده تغییر کند و این امر دلیل نامگذاری این روش به محتوای پرقدرت) rich results ( است .

یکی از کاربردهای structured data markup قرار دادن توضیحاتی مربوط به ساعت کار فروشگاه است. نمونه این کاربرد را در نقشه های گوگل دیده اید.

متاسفانه مرورگر شما از این تصویر پشتیبانی نمیکند

اطلاعات زیادی را میتوان در ارتباط با یک تجارت به این صورت ارائه داد. مثال:

  1. کالاهایی که میفروشید

  2. مکان فروشگاه

  3. ویدئویی درباره محصول یا تجارت خود  

  4. ساعت کار  

  5. لیست رخدادها

  6. روش تهیه محصول

  7. لوگوی شرکت و...

میتوان با کمک کد های HTML یا Data Highlighter (درج ستاره، عکس و مانند آن در نتایج جستجوی گوگل) نتایج جستجو را بسیار جذاب تر کرد .

روشهای پیشنهادی استفاده از این ابزار:

اگر به صفحه خود ویژگی structured data markup را اضافه کرده اید. می توانید با کمک ابزار Google Structured Data Testing Tool صحت کد های خود را تست کنید. این ابزار هم می تواند آدرس صفحه را بعنوان منبع دریافت کند و هم میتوان کدها را برای تعیین صحت، درون آن کپی کرد .

بپرهیزید:

  1.  استفاده از کدهای غلط 

استفاده از Data Highlighter اگر میخواهید که ساختار نمایش سایت خود در نتایج جستجوی گوگل را بدون تغییر کد انجام دهید. میتوانید از  Data Highlighter )یکی از ابزارهای وبمستر برای تعیین نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو، با قابلیت نمایش ستاره و... ( استفاده کنید. این ابزار بصورت رایگان در Search Console یا همان گوگل وبمستر قراردارد. 

میتوانید با جستجوی Markup Helper tool کدهای آماده برای تعیین نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو را بیابید .

بپرهیزید:

  1. تغییر کدهای سایت بدون اطمینان از نحوه بکارگیری کدها

نگهداری از سایت و بهینه سازی مداوم ساختار

بصورت دائمی رفتار صفحات دارای ساختار خاص را در نتایج جستجوی گوگل، کنترل کنید

با کمک گوگل وبمستر تعداد صفحات سایت که دارای ساختار خاص در نتایج جستجو هستند را مشاهده کنید. بررسی کنید  این صفحات چندبار در نتایج جستجو به نمایش در می آیند و چندبار در 93 روز گذشته کلیک شده اند. در وبمستر پیام های خطا نیز در صورت وجود به نمایش در می آیند و میتوان مشکلات احتمالی را بررسی و اصلاح کرد 

 

بپرهیزید:

  1. استفاده از کدهای ساختاردهی در  نتایج جستجو که برای کاربران مجاز نیستند

  2. قراردادن تعداد بازخورد دروغین و یا افزودن اطلاعات غیر مرتبط با کالا

مدیریت نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو

با کمک ابزارهای مدیریت نمایش سایت در نتایج جستجو می توان سایت خود را در صفحه نتایج، خاص کرد. این خاص بودن با ستاره ها و تعداد نمایش سایت برای مخاطبان انجام میشود .

ساختار درختی سایت خود را مرتب کنید

درک نحوه استفاده آدرس صفحه توسط موتورهای جستجو

موتورهای جستجو برای آنکه بتوانند بخش های مختلف محتوا را به صورت جداگانه ایندکس کنند یا کاربر را به آن هدایت کنند ،به آدرس های منحصر به فرد برای هر بخش از محتوا نیاز دارند. برای مثال محصولات مختلف یک فروشگاه باید آدرس های مختلفی داشته باشند .

یا به عبارتی هر محصولی باید صفحه مخصوص به خود داشته باشد. مثال دیگر ترجمه یک محتوا و یا تغییر منطقه برای قرار گرفتن در نتایج جستجو باید یک آدرس منحصر به فرد دریافت کند .

URL یا آدرس صفحات به بخش های مشخصی تقسیم شده است:

protocol://hostname/path/filename?querystring#fragment  :مثال

گوگل پیشنهاد می کند که تمام سایت ها در صورت امکان از پروتکل Https استفاده کنند. قسمت hostname قسمتی است که نام دامنه نوشته میشود. معمولا نام دامنه سایت و ایمیل سایت یکسان است. گوگل به بودن یا نبودن www در آدرس سایت حساس است .سایت نباید با هر دو حالت دارای www و بدون www در دسترس باشد.  یکی از این دو باید به دیگری ریدایرکت شود تا کاربران و گوگل برای دسترسی به محتوای یک صفحه تنها یک آدرس در اختیار داشته باشند. گوگل پیشنهاد میدهد که هنگام ثبت سایت در وب مستر آدرس سایت را با http و Https و با www  و بدون www ثبت کنید و البته در نظر داشته باشید فقط یکی از آنها آدرس اصلی باشد و سایر موارد به آدرس اصلی ریدایرکت گردد.

قسمت filename در آدرس سایت به بزرگی و کوچکی حروف حساس است. مثال : FILE و file به دو پوشه متفاوت اشاره دارند . توجه داشته باشید که آدرس اصلی سایت و پروتکل آن به بزرگی و کوچکی حروف حساس نیستند و حروف بزرگ و کوچک این بخش ها هر دو به یک آدرس اشاره می کنند .

قسمت fragment )در مثال ما #info(: در کد نویسی میتوان بخشی از محتوا را برای مراجعه کاربر مشخص کرد. به این ترتیب که کاربر با کلیک روی یک   لینک به قسمتی خاصی از صفحه اسکرول میشود. موتورهای جستجو fragment ها را در نظر نمی گیرند. چرا که آنها بخشی از محتوای صفحه ای هستند که قبلا ایندکس شده است 

انتقال بین قسمت های مختلف سایت برای موتورهای جستجو از اهمیت برخوردار است

قابلیت انتقال در یک سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا قابلیت انتقال در صفحات سایت به کاربران امکان میدهد که محتوای مد نظر خود را راحت تر و سریعتر بیابند. نتایج جستجوی گوگل حاوی صفحات سایت ها می باشد. اما گوگل تصویر کلی تری از موقعیت هر صفحه در سایت را نیز در نظر میگیرد .

متاسفانه مرورگر شما از این تصویر پشتیبانی نمیکند

انتقال بین صفحات سایت را بر پایه صفحه اصلی سایت طراحی کنید

همه سایت ها دارای صفحه اصلی HOME یا صفحه ریشه ROOT هستند .صفحه اصلی بیشتر از سایر صفحات سایت مورد بازدید قرار میگیرد و بیشتر کاربران از این صفحه به سایر صفحات سایت منتقل میشوند. اگر سایت شما تعداد کمی صفحه نداشته باشد، شما باید تعیین کنید که کاربران چگونه از صفحه اصلی سایت به صفحاتی که اطلاعات کاملتری را ارائه میدهند منتقل می شوند .

اگر در ارتباط با موضوع خاصی تعداد زیادی صفحه دارید باید صفحه ای ایجاد کنید که تمام این صفحات بهم مرتبط را در آن لیست کنید .

مثال : root page -> related topic listing -> specific topic  همانطور که میبینید در این مثال ما یک صفحه برای لیست موضوعات مربوطه ایجاد کرده ایم. تا کاربر در آن به جستجوی موضوع خاص تر به پردازد. مثال دیگر : آموزش سئو/آموزش وب مستر /آموزش بررسی خطاها  

آیا سایت شما یک سایت فروشگاهی با هزاران محصول است که هر کدام نیاز به قرار گرفتن در دسته بندی خاصی دارند؟ 

نکته : دسته بندی کالاها در سئو و میزان محبوبیت سایت برای کاربر بسیار مهم است. مثلا سایت دیجی کالا به شما امکان انواع مختلف جستجو را میدهد. این امکان بدون دسته بندی دقیق کالاها غیر ممکن است. بنابراین اگر سایتی مشابه دیجی کالا میخواهید که جستجو در آن برای کاربران بسیار ساده باشد. به دسته بندی کالاهایتان در سایت توجه بیشتری داشته باشید . 

 

امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید.

سؤالات خود در رابطه با این مقاله و همچنین انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید


این مقاله فایلی برای دانلود ندارد
برای ارسال نظر نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.