آموزش حرفه ای سئو (مقاله دوم)

آموزش حرفه ای سئو (مقاله دوم)

breadcrumb lists قرار دادن مسیر محل حضور کاربر در سایت است. که به کاربر امکان میدهد با کلیک روی شاخه های بالاتر به سطوح مختلف سایت دسترسی داشته باشد .پیشنهاد ما استفاده از breadcrumb structured data markup هنگام نمایش breadcrumbs است .

نکته breadcrumb structured data markup : راهکاری است که در آن برای هر صفحه چندین مسیر دسترسی در کدنویسی ایجاد می کنیم که براساس عبارت جستجو شده این مسیرها تغییر کند. مثال: صفحه  ancillaryjustice.html با توجه به عبارت جستجو شده در مسیر های مختلفی در نتایج جستجو به نمایش در خواهد آمد.

مثال : 1- عبارت جستجو= عنوان کتاب،  Ancillary Justice 

مسیر نمایش داده شده برای دسترسی به کتاب در نتایج جستجو Books › Authors › Ann Leckie › Ancillary Justice  کد موجود در صفحه :

 

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "http://schema.org",
  "@type": "BreadcrumbList",
  "itemListElement": [{
  "@type": "ListItem",
    "position": 1,
    "item": {
      "@id": "https://example.com/books",
      "name": "Books",
      "image": "http://example.com/images/icon-book.png"
    }
  },{
    "@type": "ListItem",
    "position": 2,
    "item": {
      "@id": "https://example.com/books/authors",
      "name": "Authors",
      "image": "http://example.com/images/icon-author.png"
    }
  },
    "@type": "ListItem",
    "position": 3,
    "item": {
      "@id": "https://example.com/books/authors/annleckie",
      "name": "Ann Leckie",
      "image": "http://example.com/images/author-leckie-ann.png"
    }
  },{
    "@type": "ListItem",
    "position": 4,
    "item": {
      "@id": "https://example.com/books/authors/ancillaryjustice",
      "name": "Ancillary Justice",
      "image": "http://example.com/images/cover-ancillary-justice.png"
    }
  }]
}

 </script>به همین ترتیب هنگام جستجو برای ژانر کتاب با کد دیگری امکان نمایش آدرس متفاوتی برای صفحه را ایجاد خواهیم کرد.

متاسفانه مرورگر شما از این تصویر پشتیبانی نمیکند

ایجاد مسیر انتقال ساده برای کاربران

تجربه نشان داده است که موتورهای جستجو حتی پیچیده ترین ساختارهای درختی در سایت را به راحتی پردازش می کنند. بنابراین ساده سازی ساختار سایت خود را تنها براساس مخاطب واقعی سایت خود انجام دهید .

روشهای پیشنهادی برای ایجاد مسیر انتقال

  1.  ایجاد یک ساختار درختی طبیعی

ساختار درختی طبیعی به این معنا است که اگر کاربر انتظار دارد از صفحه اصلی سایت به صفحه مقالات برود و مثلا از یک مقاله تخصصی با عنوان کلمات کلیدی در سئو بتواند به بخش مقالات بازگردد و این بار مثلا وارد مقالات طراحی سایت شود و نحوه درج کلمات کلیدی در تگ متا را بررسی کند. ساختار درختی سایت شما و منو های سایت باید امکان این نقل و انتقال ها در سایت را به ساده ترین و سریع ترین روش مهیا کنند .

نکته : در سایت نباید صفحاتی داشت که هیچ لینک ورودی و خروجی به صفحات دیگر سایت ندارند .

بپرهیزید:

  1. ایجاد یک وبسایت با لینک های بسیار پیچیده. مثلا لینک کردن تمام صفحات سایت به همدیگر  

  2. تکه تکه کردن بیش از حد محتوای خود )برای رسیدن به محتوای مد نظر به 53 کلیک نیاز داریم( مثال: در یک فروشگاه برای خرید یک موس مراحل زیر طی شود. صفحه خرید/صفحه خرید محصولات الکترونیکی/ صفحه محصولات رایانه ای/صفحه موس و کیبرد/صفحه موس/صفحه برندخاص/صفحه موس با رنگ مد نظر/ و ...

 

استفاده از متن برای انتقال بین صفحات

لینک ها میتوانند متن یا عکس یا کدهای جاوا اسکریپت و یا ترکیبی از آنها باشند .برای آنکه موتورهای جستجو ساده تر متوجه ارتباط صفحات داخلی سایت شوند از لینک های ساده متنی استفاده کنید .

بپرهیزید:

  1. لینک های انتقال که بطور کامل بر پایه عکس و انیمیشن میباشند.

  2. استفاده از اسکریپت و پلاگین برای بررسی رخدادهای انتقال بین صفحات

ایجاد صفحه انتقال برای کاربران و نقشه سایت sitemap برای موتورهای جستجو

ایجاد یک صفحه انتقال ساده برای کل صفحات سایت (یا صرف  ا صفحات مهم سایت ) برای کاربران. ایجاد یک نقشه سایت sitemap با فرمت XML برای موتورهای جستجو، که شامل همه صفحات سایت و بروزرسانی های صفحات سایت شود. لیست کردن تمام محتواهای بهم مرتبط در کنار یکدیگر به همراه تاریخ آخرین تغییرات صفحات در این فایل. 

بپرهیزید:

  1. بروز نکردن لینک های صفحات انتقال و وجود لینک های شکسته در آن  

  2. ایجاد صفحه انتقال بصورت خیلی ساده و شامل لیست صفحات بدون آنکه صفحات را طبقه بندی کنید

 

نمایش صفحه 404 کاربردی

گاهی پیش می آید که صفحه ای از سایت حذف میشود و کاربر نمی تواند به صفحه مد نظر دسترسی داشته باشد. یا ممکن است کاربر آدرس صفحه را اشتباه وارد کند. در این صورت خطای 434 رخ میدهد. صفحه 434 میتواند گرافیک های متفاوتی داشته باشد. ولی داشتن لینک به صفحه اصلی سایت و یا دسترسی به جستجوی سایت در صفحه 434 از ضروریات محسوب میشود.

نکته : در وب مستر گوگل میتوانید لینک هایی که باعث ارور 434 شده اند را بیابید .

بپرهیزید:

 

  1. اجازه ایندکس کردن صفحه 434 به گوگل )با کمک  تنظیمات سرور مطمئن شوید که کد وضعیت 434 را دریافت می کنید و با کمک JavaScript صفحه 434 را Noindex کنید .(

  2. عدم اجازه به پردازش صفحات 434 توسط ربات های گوگل به کمک فایل robots.txt  

  3. قراردادن یک متن خالی مانند صفحه مورد نظر یافت نشد و مانند آن  

  4. طراحی صفحه 434 بصورت ناهماهنگ با طراحی سایر قسمت های سایت

URL های ساده به درک موضوع محتوا کمک می کند

ایجاد دسته بندی ها و نام های توصیفی در ساختار آدرس صفحات کمک میکند که سایت مرتب بماند. آدرس صفحه بهتراست که برای کاربر قابل درک باشد. یعنی تا جای ممکن از بکارگیری اعداد رمزگونه در ساختار آدرس سایت اجتناب کنید .

متاسفانه مرورگر شما از این تصویر پشتیبانی نمیکند

تصویر بالا یک URL گیج کننده و غیر دوستانه است. کاربران امکان حفظ کردن آدرس صفحات دلخواهشان را در این ساختار نخواهند داشت. طبیعتا لینک دادن به چنین آدرسی نیز دشوار است .

متاسفانه مرورگر شما از این تصویر پشتیبانی نمیکند

برخی کاربران از آدرس صفحه بعنوان متن لنگر شده به صفحات دلخواهشان استفاده می کنند. بنابراین اگر مانند تصویر بالا آدرس صفحات دارای معنی باشد کاربران راحتتر متوجه میشوند که لینک قرار است آنها را به چه محتوایی هدایت کند .

URL ها در نتایج جستجو نمایش داده میشوند  

به عنوان آخرین نکته در باره آدرس صفحه و تاثیر آن در سئو باید بگوییم که URL صفحات در نتایج جستجو ظاهر میشوند. در صفحه نتایج جستجو در زیر عنوان صفحه، آدرس صفحه به نمایش در می آید .

گوگل به راحتی میتواند هر نوع آدرسی را پردازش کند. اما داشتن یک آدرس ساده تعامل با کاربران را ساده تر می کند .

روش های پیشنهادی برای ایجاد URL مناسب استفاده از کلمات در آدرس صفحه یا URL

ایجاد آدرس شامل حروفی مرتبط با محتوای سایت ساختاری با کاربری بسیار ساده به آدرس سایت میدهد ضمن اینکه میزان انتقال کاربران به سایت را افزایش میدهد.

بپرهیزید:

  1. استفاده از آدرس صفحه ای که دارای پارامترهای ناخواسته و کدهای شناسایی )اعدادی که نشان میدهد فایل با چه ID در بانک داده ذخیره شده است( است.

  2. استفاده از نام های عمومی برای آدرس صفحه، مانند page1.html   استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی مانند:baseball-cards-baseball-cards-baseballcards.htm

 

ایجاد ساختار پوشه بندی ساده

از پوشه بندی ساده برای نظم دهی به محتوای سایت استفاده کنید. ساختار پوشه بندی سایت را با هدف ساده کردن درک کاربر از محل خود در سایت ایجاد کنید. از ساختار پوشه ها برای نمایش محتوایی که در آنها درج شده است استفاده کنید.

بپرهیزید:

  1.  ایجاد ساختار پوشه بندی تودرتو مانند ".../dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/page.html  استفاده از پوشه هایی با نام های بی ارتباط با محتوای آنها  

ایجاد یک نسخه از URL برای دسترسی به یک سند

همانطور که میدانید میتوان با HTTP یا HTTPs و همچنین با www یا بدون آن، آدرس یک صفحه را نوشت. هر صفحه ای در پهنه وب تنها باید یک آدرس اختصاصی داشته باشد. سایر آدرس ها را باید به آن آدرس ریدایرکت کرد. به این ترتیب کاربر هرکدام از انواع آدرس را که در نوار آدرس وارد کند. در نهایت به یک آدرس واحد از صفحه مراجعه میکند.

بپرهیزید:

  1.  داشتن صفحه ای در زیردامنه و دامنه اصلی با یک محتوای یکسان مانند domain.com/page.html و

  sub.domain.com/page.html

بهینه سازی محتوا

سایتی جذاب و کاربردی ایجاد کنید

ایجاد محتوای متقاعد کننده و کاربردی سایت شما را بیش از هر فاکتور دیگری تبلیغ میکند. کاربران محتوای خوب را میشناسند. بسیاری از کاربران هنگامیکه یک محتوای خوب بیابند دیگران را به استفاده از آن ترغیب می کنند .

تبلیغ محتوای تولید شده در بلاگ ها و فروم ها و سایر شبکه های اجتماعی بسیار مفید است ولی بدون داشتن محتوای مفید، هیچکدام از این کارها ماندگاری مخاطب را برای شما به ارمغان نخواهد آورد .

متاسفانه مرورگر شما از این تصویر پشتیبانی نمیکند

بدانید خواننده های شما چه میخواهند و خواسته آنها را برآورده کنید

تحقیق کلمات کلیدی جزء مهمترین بخشهای سئو سایت میباشد. هنگام تولید محتوا برای یک سایت باید بدانیم که چه کلمات کلیدی برای تولید محتوا مناسب تر است. کاربران حرفه ای و کاربران آماتور از کلیدواژه های متفاوتی برای جستجوی استفاده می کنند. برای مثال یک بیننده حرفه ای فوتبال برای جستجو از واژه FIFA استفاده می کند. یک بیننده آماتور ممکن است از واژه ای مانند بازی های حذفی فوتبال استفاده کند. این تفاوت میان نحوه جستجوی افراد مختلف باید در تولید محتوا در نظر گرفته شود. یک محتوای حرفه ای قصد توضیح مسئله ای را دارد، بنابراین باید تمام کاربرانی را که بدنبال توضیحی در باره آن مسئله هستند را جذب کند. استفاده از ترکیبی از کلمات کلیدی در محتوا کمک میکند که محتوا برای تمام اقشار مخاطبان قابل دسترس باشد. ابزارهایی مانند Keyword Planner در گوگل ادرودز برای بدست آوردن دامنه ای از کلید واژه های پرکاربرد به شما کمک می کنند. در سایت وب مستر گوگل هم میتوان کلمات کلیدی که باعث افزایش نرخ بازدید سایت شده اند را مورد بررسی قرار داد. سایت های ارائه خدمات میتوانند با ارائه سرویس هایی که دیگر سایت ها ارائه نمیدهند همان تاثیر تولید محتوای با کیفیت را روی مخاطب بگذارند .

روش های پیشنهادی برای تولید محتوای مناسب متن هایی بنویسد که آسان خوانده شوند.

کاربران از متونی که به راحتی قابل خواندن باشند لذت میبرند. 

بپرهیزید:

 

  1. تولید محتوایی شلخته با غلط های گرامری و نگارشی فراوان.

  2. نوشتن محتوای ضعیف

  3. قراردادن متن تایپی بصورت عکس و فیلم، کاربران ممکن است بخواهند که متن ها را کپی کنند و موتورهای جستجو نیز قادر به خواندن نوشته های درون یک عکس یا ویدئو نیستند .

موضوعات خود را مرتب کنید

ایده مرتب کردن موضوعات در محتوا ایده بسیار خوبی است. با این ایده کاربران میدانند که موضوعات مختلف چه زمانی شروع و چه زمانی خاتمه میابند.

بپرهیزید:

  1.  قراردادن حجم وسیعی از متن با موضوعات مختلف در یک صفحه بدون پاراگراف بندی و تیتر بندی و یا بدون جداسازی بخش های مختلف با کمک استایل دهی به متن.

تولید محتوای جدید و منحصر به فرد

محتوای جدید نه تنها باعث میشود که مخاطبان شما به سایت شما بازگردند. بلکه باعث جذب مخاطب جدید هم میشود.

بپرهیزید:

 

  1. استفاده مجدد یا کپی برداری از محتوای موجود برای جذب تعداد اندکی مخاطب

  2. داشتن محتواهای کپی و یا شبیه کپی در سرتاسر سایت  

بهینه سازی محتوا برای کاربران و موتور های جستجو

همزمان با توجه به طراحی برای برطرف کردن نیازهای مخاطب واقعی باید مطمئن شد که سایت به راحتی برای موتورهای جستجو قابل دسترس است. دسترسی راحت موتورهای جستجو به سایت نکات مثبتی برای سایت ما به همراه دارد.

بپرهیزید:

  1. درج تعداد بیشمار کلمه کلیدی غیر ضروری با هدف تحت تاثیر قرار دادن موتورهای جستجو که درعین حال برای کاربر آزاردهنده و یا بی معنی هستند.

  2. متن هایی که برای کاربر پنهان ولی برای موتورهای جستجو قابل رویت هستند

از لینکها، عاقلانه استفاده کنید متن لینک شده عالی بنویسید

متن لینک شده متن قابل رویت در یک لینک است. این متن به کاربر و گوگل اطلاعاتی درباره صفحه ای که به آن لینک داده اید میدهد .لینک ها میتوانند به صفحات داخلی internal  باشند. این لینک ها به یک صفحه از سایت خودتان اشاره دارند. لینک ها میتوانند خارجی یا external نیز باشند. لینک های خارجی به سایتی دیگر اشاره دارند .در هر دو حالت متن لنگر شده به گوگل برای درک بهتر محتوای صفحه مقصد کمک می کند. متن های لنگر شده خوب به کاربران برای انتقال بین صفحات سایت کمک می کند .

متاسفانه مرورگر شما از این تصویر پشتیبانی نمیکند

با یک متن لنگر شده مناسب موتورهای جستجو و کاربر از محتوای صفحه مقصد آگاه می شود.

روش های پیشنهادی برای انتخاب کلمات مناسب لینک دار کلمات توصیفی انتخاب کنید

 

متن لنگر شده که برای لینک کردن استفاده میشود باید حداقل یک ایده کلی درباره محتوای صفحه مقصد به خواننده بدهد و خواننده را از اینکه صفحه مقصد درباره چه موضوعی است مطلع کند .

بپرهیزید:

 

  1. نوشتن متن های لنگر شده ای مانند "صفحه"، "مقاله"، "اینجا کلیک کنید".  

  2. استفاده از کلمات کلیدی که خارج از موضوع صفحه مقصد و فاقد ارتباط با محتوای آن است

  3. استفاده از آدرس صفحه برای متن لنگرشده برای بیشتر لینک های ایجاد شده در سایت. استفاده از آدرس سایت بعنوان متن لنگر شده در مواردی مانند معرفی آدرس سایت های جدید مجاز است 

نوشتن متن های کوتاه 

سعی کنید از عبارات کوتاه و توصیفی که شامل چند حرف و یا یک عبارت کوتاه هستند استفاده کنید.

بپرهیزید:

  1. نوشتن متن های لینک شده طولانی، مانند یک جمله طولانی و یا یک پاراگراف کوتاه  

فرمت لینک ها را مشخص کنید

فرمت لینک ها را به شکلی انتخاب کنید که کاربر به راحتی بتواند آنها را تشخیص دهد. اگر کاربر لینک ها را تشخیص ندهد و روی آنها کلیک نکند و یا بدون آنکه متوجه شود روی لینکی کلیک کند، از کارایی محتوای شما کاسته شده است . 

بپرهیزید:

  1. استفاده از css یا استایل دهی برای آنکه ظاهر متن لنگرشده دقیقا شبیه متن عادی باشد .

به متن لنگر شده برای لینک به صفحات داخلی نیز توجه کنید

ممکن است بصورت معمول به لینک ها بعنوان راهی برای اتصال وب سایت به یک سایت خارجی فکر کنیم. اما باید توجه بیشتری به لینک های داخلی داشت تا گوگل بتواند ساده تر بین صفحات سایت منتقل شود . 

بپرهیزید:

  1. استفاده از کلمات کلیدی و یا متن های طولانی بعنوان متن لنگر شده، صرفا برای موتورهای جستجو

  2. ایجاد لینک های غیرضرروری که به کاربران برای انتقال ساده تر در سایت کمک نمی کند.

 

مراقب کسانی که به آنها لینک میدهید باشید

هنگامیکه به سایتی لینک می دهید، به آن سایت اعتبار میدهید. گاهی می توان از این قضیه استفاده کرد و در کامنت سایت ها برای سایت خود لینک دریافت کرد .گاهی شما نمی خواهید به سایتی اعتبار بدهید، ولی میخواهید به آن لینک دهید. مثلا در یک مقاله برای معرفی سایت های اسپم شما به چند نمونه سایت اسپم لینک میدهید، ولی قطعا نمیخواهید که آن سایت ها را معتبر جلوه دهید. در این حالت شما باید به تگ a خود ویژگی rel=nofollow بدهید .

جای دیگری که ویژگی nofollow کارایی دارد. زمانی است که میخواهید به کاربران امکان قراردادن لینک سایتشان را بدهید تا بتوانید کاربران بیشتری را به سمت سایت خود بکشانید .

در سیستم های ماژولار طراحی سایت میتوان تکه ای از سایت را که کامنت ها را دریافت می کند را بصورت کلی تحت تاثیر قرارداد. به

این ترتیب تمام لینک های این قسمت بصورت Nofollow خواهند بود. تگ <meta name="robots" content="nofollow"> در داخل تگ Head میتواند تمام لینک های یک صفحه را بصورت Nofollow تغییر دهد .

با کمک ویژگی Nofollow با پیام های اسپم مقابله کنید

تنظیم مقدار ویژگی rel بر روی مقدار nofollow به گوگل میگوید که لینک موجود در سایت نباید دنبال شود و نباید اعتباری از صفحه شما به آن سایت تعلق گیرد .Nofollow کردن یک لینک به معنی قرار دادن ویژگی rel="nofollow" در داخل متن تگ لینک است به مثال زیر دقت کنید:

<a href="http://www.example.com" rel="nofollow">Anchor text here</a>

ویژگی Nofollow چه زمانی کاربرد دارد؟

  1. اگر شما یک وبلاگ داشته باشید. که به همه کاربران امکان افزودن کامنت را میدهد، لینک هایی که کاربران در این کامنت ها قرار میدهد میتواند به سایت آنان اعتبار ببخشد.

  2. سایت هایی که ممکن است  شما با دادن اعتبار از سمت خود به آنان مشکل داشته باشید. کامنت وبلاگ ها محلی است که بسیار برای کامنت های اسپم مورد استفاده قرار میگرد .Nofollow کردن لینک های این قسمت کمک میکند که سایت شما با لینک دادن به یک سایت اسپم دچار آسیب نشود. 

متاسفانه مرورگر شما از این تصویر پشتیبانی نمیکند

به کامنت ها بصورت اتوماتیک ویژگی Nofollow بدهید

بیشتر سیستم های پیام دهی در وب سایت به شما امکان افزودن خاصیت Nofollow بصورت اتوماتیک را می دهند. درصورتیکه چنین امکانی را  مشاهده نمی کنید، به احتمال زیاد بتوان این خاصیت را به صورت دستی اضافه کرد.  اگر کاربرانی که به بخش کامنت دسترسی دارند خاص هستند و اعتبار آنها تائید شده است، برای صدور مجوز درج کامنت از کدهای کپچا استفاده کنید . 

بهینه سازی تصاویر استفاده از ویژگی alt

هنگام به کارگیری تصاویر از نام ها و ویژگی های ALT توصیفی استفاده کنید .ویژگی ALT متن جایگزینی عکس است که در صورت عدم نمایش عکس به نمایش در خواهد آمد: 

چرا باید از ویژگی Alt استفاده کنیم؟ 

  1. اگر کاربر، سایت شما را با تکنولوژی هایی مانند screen reader  بخواند و در این حالت متن Alt جای تصویر را خواهد گرفت.

  2. دلیل دیگر هنگام استفاده از عکس بعنوان لینک است. هنگامیکه عکس را به صفحه ای لینک می کنیم، متن ویژگی Alt بعنوان متن لنگرشده در نظر گرفته میشود. بصورت کلی پیشنهاد نمیشود که تعداد زیادی عکس را بعنوان لینک در سایت استفاده کنید، بهتر است که لینک ها بصورت متن باشند. ولی میتوان چند عکس را هم به صورت محدود بعنوان لینک مورد استفاده قرار داد .

نکته : برخی نرم افزارهای مدیریت محتوا عکس را بصورت لینکی به آدرس خود عکس در مقاله درج می کنند. اینکار مشکلی از نظر سئو ندارد .

در آخر هم بهینه سازی نام عکس و ویژگی Alt هنگام جستجو برای تصاویر در گوگل مورد استفاده قرار میگیرند .

روش های پیشنهادی بهینه سازی تصاویر استفاده از نام و ویژگی Alt کوتاه و توصیفی 

مانند بیشتر قسمت های سایت بهترین روش برای بهینه کردن عکس ها استفاده از متن های کوتاه و توصیفی است.

بپرهیزید:

 

  1. استفاده از نام های عمومی مانند image1.jpg و Pic.gif و .jpg1. ممکن است برای  یک سایت با هزاران عکس نیاز به اتوماتیک کردن نام گذاری عکس ها داشته باشید.  

  2. نوشتن نام بسیار طولانی برای عکس ها.

  3. تکرار کلمات کلیدی در متن ویژگی Alt و کپی کردن یک جمله کامل در آن  

درج ویژگی Alt هنگامیکه از عکس بعنوان لینک استفاده می کنید

اگر قصد دارید که از عکس به عنوان لینک استفاده کنید. قراردادن یک متن در ویژگی Alt به گوگل برای درک بهتر محتوای صفحه مقصد کمک می کند. هنگام نوشتن ویژگی Alt برای این عکس ها تصور کنید که میخواید متن لنگر شده بنویسید .

بپرهیزید: 

  1. نوشتن  یک متن فوق العاده طولانی به عنوان متن ویژگی Alt زیرا که ممکن است اسپم تلقی گردد .

  2. استفاد از عکس بعنوان لینک در تمام لینک های داخلی سایت بعنوان ابزار انتقال کاربران به صفحات مختلف

 

به موتورهای جستجو برای یافتن عکس های سایت کمک کنید

یک نقشه سایت مخصوص تصاویر می تواند اطلاعات زیادی به ربات های گوگل درباره عکس های سایت بدهد. این کار احتمال قرار گرفتن عکس های سایت در نتایج جستجو را بیشتر خواهد کرد .ساختار این فایل درست مانند ساختار نقشه سایت XML برای صفحات سایت است .

 استفاده از فرمت استاندارد تصاویر

بیشتر مرورگرها از فرمت های فایل عمومی تصاویر مانند BMP ،PNG ،GIF ،JPEG پشتیبانی می کنند .

نکته : بهتر است تا جای ممکن از عکس های BMP استفاده نکنید. زیرا حجم زیادی اشغال می کنند .

نکته: بجای پسوند PNG برای عکس های بدون پس زمینه از پسوند GIF استفاده کنید. زیرا حجم کمتری دارد .

درک تفاوت بین دستگاه های مختلف

گوشی های هوشمند: در این مقاله موبایل یا دستگاه موبایل به گوشی های هوشمند اطلاق میگردد. این دستگاه ها از سیستم عامل هایی مانند اندروید ،IOS و ویندوزفون استفاده می کنند. مرورگرهای موبایل مانند مرورگرهای کامپیوتر میباشند و میتوانند صفحات سایت را به خوبی رندر کنند و با 5HTML به خوبی تعامل داشته باشند. اما صفحه آنها کوچکتر از صفحه کامپیوتر است و بصورت پیشفرض صفحه آنها به حالت عمودی قرار دارد.

تبلت : تبلت ها در کلاس مجزایی از گوشی های هوشمند قرار دارند.تبلت ها معمولا صفحه بزرگتری دارند. شما میتوانید فرض کنید که کاربران انتظاردارند محتوای سایت در تبلت ها مانند کامپیوتر ها نمایش داده شود و نه مانند گوشی های هوشمند .

گوشی های مولتی مدیا: این گوشی ها میتوانند با مرورگرها محتویات صفحات را پردازش کنند. مرورگر این گوشی ها از XHTML,HTML5,Javascript/ECMAScript پشتیبانی می کنند. اما برخی از API های افزوده شده به 5HTML را پشتیبانی نمی کنند .

تلفن های ویژه : این تلفن ها در واقع تلفن های ساده ای هستند که به آنها قابلیت جستجو در اینترنت اضافه شده است .این تلفن ها کدهای XHTML-Mp،WML،CHTML،HTML را پشتیبانی می کنند.

همانطور که می دانید بیشتر کاربران از گوشی های هوشمند برای ارتباط با وب استفاده می کنند و سایر کاربران هم به این سمت در حال حرکت هستند. بنابراین ایجاد نسخه موبایل خود را براساس گوشی های هوشمند انجام دهید .

انتخاب استراتژی موبایل

چندین استراتژی برای نماش سایت در گوشی های هوشمند وجود دارد. استراتژی هایی که توسط گوگل پشتیبانی میشوند عبارتند از:

  1. طر احی ریسپانسیو(پیشنهادی)

  2. ارائه سایت به صورت داینامیک Dynamic serving (محتوای موبایل مخفی است و درصورت ارسال درخواست به سرور آشکار میشود).

  3. آدرس جداگانه (صفحات موبایل AMP)

بعد از آنکه سایت خود را برای موبایل بهینه کردید، از ابزار Google's Mobile-friendly test  برای بررسی صحت عملکرد سایت در موبایل استفاده کنید. در وبمستر هم میتوان از ابزار Search Console Mobile Usability report  برای بررسی و برطرف کردن عیوب احتمالی صفحات سایت در هنگام نمایش در موبایل استفاده کرد .

سایت های موبایلی را برای ایندکس شدن صحیح پیکربندی کنید

با توجه به اینکه کدام یک از پیکربندی های موبایلی را برای سایت خود انتخاب می کنید )ریسپانسیو، داینامیک، تغییر آدرس( باید نکاتی را رعایت کنید که در زیر گرداوری شده اند: 

  1. اگر از خدمات داینامیک سرور استفاده میکنید، یا اینکه دامنه جداگانه ای برای نسخه موبایل سایت دارید .به گوگل اعلام کنید که چه زمانی سایت شما نسخه موبایل را به نمایش می گذارد. بدین صورت هنگامی که کاربران با موبایل در گوگل جستجو میکنند، تنها صفحات مخصوص موبایل سایت به نمایش در خواهد آمد .

  2. اگر از ویژگی ریسپانسیو استفاده می کنید. از تگ meta name="viewport"  برای مشخص کردن نحوه تنظیم محتوا استفاده کنید .اگر از خدمات داینامیک استفاده می کنید از ویژگی Vary HTTP header برای ارسال درخواست به سرور با توجه به نوع دستگاه کاربر استفاده کنید. اگر از آدرس جداگانه برای صفحات موبایل استفاده می کنید، با کمک تگ link و ویژگی rel="canonical" و ویژگی rel="alternate" ارتباط صفحات را مشخص کنید.

  3. منابع سایت را برای ربات های جستجو قابل پردازش کنید. بلاک کردن منابع صفحه باعث میشود که گوگل تصویر درستی از سایت شما نداشته باشد. استفاده نادرست از فایل robots.txt میتواند باعث بلاک شدن منابع سایت شود .اگر منابع سایت برای ربات های گوگل بلاک شده باشد، گوگل فرض را بر این میگذارد که این منابع از موبایل قابل دسترس نیستند؛ بنابراین سایت را  mobile-friendly نمی داند. در این صورت سایت در نتایج سرچ با موبایل رتبه خوبی بدست نخواهد آورد .

  4. از خطاهایی که باعث دلسرد کردن مخاطبان موبایلی سایت میشود اجتناب کنید. مثال: قراردادن ویدئوهایی که در موبایل پخش نمی شوند .

  5. صفحات موبایل که تجربه کاربری ضعیفی ارائه میدهند، باعث کاهش رتبه سایت در حالت جستجو با موبایل میشوند. ممکن است که سایت هایی که مشکلات زیادی از نظر تجربه کاربری دارند در نتایج جستجو همراه با یک هشدار نمایش داده شوند .اگر سایتی دارای تبلیغ تمام صفحه باشد که کاربر ناچار باشد برای دیدن سایت ابتدا تبلیغ را ببندد یک تجربه منفی کاربری محسوب خواهد شد.

  6. یک سایت باید عملیات یکسانی را در اختیار کاربران مراجعه کننده از دستگاه های مختلف ارائه دهد. مثلا اگر کاربران امکان درج کامنت هنگام مراجعه از کامپیوتر را دارند این امکان باید در حالت موبایل سایت هم برای کاربران فراهم باشد. کلیه عکس ها و ویدئو ها و لینک ها و... باید در تمام دستگاه هایی مراجعه کننده به سایت قابل دسترس باشند .

  7. مطمئن شوید که ساختار داده ها، عکس ها ویدئو ها و همه متا دیتا ها در نسخه موبایل هم قابل دسترس است .

روش های پیشنهادی برای بهبود تجربه کاربر در دستگاه های مختلف

  1. با کمک ابزار  Mobile-Friendly Test  صفحات موبایل خود را تست کنید. این ابزار توسط گوگل تولید و بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد.

  2. اگر از آدرس صفحه مجزا برای صفحات موبایل استفاده می کنید. مطمئن شوید که هر دو آدرس موبایل و دسکتاپ سایت به درستی اجرا میشوند و ریدارکت شدن در حالت موبایل بدرستی پردازش میشود .

سایت خود را تبلیغ کنید

درحالی که به تدریج لینک به سایت شما افزایش می یابد، کاربران از طریق جستجو و یا لینک های موجود در سایت های دیگر به سایت شما مراجعه می کنند. گوگل میداند که جذب مخاطب به یک سایت بسیار سخت است و بنابراین به شما امکان تبلیغ محتوای سایت رامیدهد. اینکار اگر به درستی انجام نشود، میتواند به کل سایت آسیب برساند و یا حتی اعتبار سایت را خدشه دار کند.

قراردادن تبلیغ سایت در پست های وبلاگ خود کمک می کند که کاربران متوجه درج مطلب جدید در سایت شوند. اگر سایتی RSS سایت شما را به نمایش میگذارد، به روزرسانی سایت میتواند کاربران آن سایت را متوجه تغییرات سایت شما کند .

تبلیغات آفلاین برای سایت به افزایش بازدید سایت کمک شایانی میکند. برای مثال شما میتوانید آدرس سایت خود را روی بنرهای تبلیغاتی، سربرگ ها، پوستر ها و... درج کنید. ارسال مجله های تبلیغاتی همراه با بروز رسانی های سایت به ایمیل مشتریان هم راهکار مناسبی برای افزایش مخاطب سایت است .

اگر کسب و کار شما محلی است میتوانید محل تجارت خود را به Google My Business اضافه کنید تا کاربران بتوانند از طریق جستجو در وب و نقشه گوگل آدرس شما را بیابند .

نکته : Google My Business در ایران قابل دسترس نیست به جای آن میتواند از روش افزودن محل کسب خود به نقشه گوگل استفاده کنید .

سایت خود را برای همه ی دستگاه ها بهینه نمایید

سایت خود را برای موبایل قابل دسترس کنید

واژه mobile-friendly را حتما شنیده اید. این واژه به معنی آن است که کاربران موبایل برای استفاده از سایت شما ناچار به زوم کردن و یا اسکرول افقی صفحه سایت نباشند. تکنیک های زیادی برای بهینه کردن یک سایت برای گوشی های هوشمند وجود دارد. ریسپانسیو کردن طراحی سایت با کدهای استایل دهی ساده ترین و بهترین روش این کار است. گوگل از سال 2316 به بعد محتوای سایت برای موبایل را برای رتبه دهی به سایت مورد استفاده قرار میدهد. تحقیقات نشان  میدهد که این امر هنوز هم اتفاق می افتد و جدی تر هم شده است. بنابراین هنگام استایل دهی به قسمت های خاص سایت برای نمایش در موبایل محتوا را پنهان نکنید .

روش های پیشنهادی برای تبلیغ سایت در شبکه های اجتماعی فعالتر باشید

تعاملات شما در شبکه های اجتماعی و لینک دادن افراد مختلف به سایت شما کمک می کند که افرادی که به محتوای سایت شما علاقه مند هستند راحت تر سایت شما را بیابند .

بپرهیزید: 

  1. • تلاش برای تبلیغ هر محتوای کوچکی که در سایت ایجاد می کنید. )سعی کنید محتواهای کاربردی و جذاب را تبلیغ کنید(.

  2. سایت خود را بصورت مصنوعی در بالای طرح های موجود قرار دادن و بصورت مصنوعی سرویس های ارائه شده در سایت را در رتبه های بالا معرفی کردن.

 

ارتباط با سایت هایی که موضوعات مشابهی با سایت شما ارائه میدهند

احتمالا سایت هایی هستند که موضوعاتی مشابه سایت  شما ارائه میدهند ولی بصورت بالقوه رقیب شما محسوب نمی شوند. مثلا شرکت های طراحی سایت و شرکت های عکاسی صنعتی هر دو به تبلیغ کالا و خدمات و بازارایابی اشتغال دارند ولی رقیب یکدیگر محسوب نمی شوند. شما میتوانید با این سایت ها برای تبیلغ وارد مذاکره شوید.

بپرهزید:

  1. لینک های اسپم در سایت هایی که هیچ ارتباط محتوایی با سایت شما ندارند .

  2. خرید لینک از سایت های دیگر با هدف افزایش PageRank

 

آنالیز رفتار جستجو و رفتار مخاطبان سایت

آنالیز عملکرد سایت در هنگام جستجو

بیشتر موتورهای جستجو از جمله گوگل ابزارهایی رایگانی را برای بررسی و آنالیز سایت در اختیار صاحبان سایت ها قرار می دهند. وبمستر گوگل و گوگل آنالیتیکس میتوانند بصورت رایگان عملکرد سایت شما درهنگامیکه کاربران برای کلید واژه های مد نظر شما، در گوگل جستجو می کنند، را نشان دهند.

گوگل وبمستر دو دسته اطلاعات مهم را در اختیار شما قرار میدهد: 

  1. آیا گوگل قادر به یافتن محتوای ما هست؟  

  2. عملکرد سایت در نتایج جستجو چگونه است؟

 استفاده از گوگل وبمستر به شما کمک نمی کند که عملکرد سایت خود را حرفه ای کنید. بلکه خطاهای موجود را به شما نشان میدهد تا با برطرف کردن آنها یک سایت مناسب برای گوگل داشته باشید .

با سرویس وب مستر میتوان کارهای زیر را انجام داد:

  1. مشاهده قسمت هایی از سایت که ربات گوگل قادر به پردازش آنها نیست. یا با پردازش آنها دچار مشکل است.

  2. تست و پردازش سایت مپ sitemapیا نقشه سایت

  3. آنالیز یا ایجاد فایل robots.txt  

  4. حذف آدرس هایی که توسط ربات گوگل پردازش شده اند.

  5. مشخص کردن دامنه ایده آل برای سایت شما

  6. مشخص کردن مشکلات موجود در عناوین و متای توضیحات صفحات سایت

  7. شناخت کلیدواژ ه های برتر در جستجو که به دیده شدن سایت کمک می کند.

  8. ارائه یک نما از نحوه خوانش سایت توسط ربات های گوگل

  9. دریافت پیام برای تخلفات سایت و ایجاد امکان درخواست تجدید نظر درباره تخلفات سایت.

سایت مایکروسافت برای مرورگر بینگ ابزار وبمستری با امکاناتی مشابه امکانات ذکر شده ارائه داده است .

آنالیز رفتار مخاطبان سایت

اگر شما از ابزار وبمستر برای بهبود پردازش سایت توسط ربات های گوگل استفاده می کنید. احتمالا خواهان به کارگیری ابزاری برای آنالیز رفتار مشتری در سایت هستید. برای آنالیز رفتار مشتری در سایت میتوان از ابزارهای مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کرد .

ابزار گوگل آنالیتیکس برای کاربردهای زیر استفاده میشود:

  1. دریافت اطلاعات درباره نحوه دسترسی مخاطبان به سایت و نحوه رفتار آنها  

  2. یافتن پرمخاطب ترین محتوای سایت شما

  3. اندازه گیری تاثیر بهینه سازی سایت. مثال: تغییر عنوان و توضیحات صفحه ای از سایت موجب افزایش تعداد مخاطبان آن شده است یا خیر؟

برای کاربران حرفه ای تر گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی برای استفاده از کلمات کلیدی جدید برای بهبود ترافیک سایت را نیز ارائه میدهد.

 

امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید.

سؤالات خود در رابطه با این مقاله و همچنین انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید


این مقاله فایلی برای دانلود ندارد
برای ارسال نظر نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.