سئو و بازاریابی اینترنتی

سئو و بازاریابی اینترنتی

سئو (SEO) به زبان ساده  

تصور کنيد که شما يک کتابدار هستيد ولي نه يک کتابدار معمولي، شما يک کتابدار براي تمام کتاب هاي دنيا هستيد. هرروز مردم براي پيدا کردن کتاب موردنظرشان به شما مراجعه مي کنند، شما چطور آنها را راهنمايي ميکنيد و کتاب مورد نظرشان را به آنها معرفي ميکنيد؟ شما براي اين کار نياز به يک سيستم داريد، شما بايد بدانيد که محتواي هر کتاب چيست و کتاب ها چه ارتباطي با يکديگر دارند. سيستم شما نيازمند به کارگيري اطلاعات زيادي است و ارائه بهترين جواب به کاربران کار آساني نيست.

موتورهاي جستجوگر مثل گوگل و بينگ، کتابداران اينترنت هستند. سيستم هاي آنها اطلاعات تمام صفحات وب را جمع آوري ميکنند تا بتوانند دقيق ترين نتايج را به کاربراني که از اين موتورهاي جستجو استفاده کرده اند، ارائه دهند.

هر موتور جستجوگر يک دستورالعمل دارد که به آن الگوريتم مي گوييم که به وسيله اين الگوريتم، تمام اطلاعات را به نتايج جستجوي مفيد تبديل ميکند

حاال اگر شما يک وبسايت داريد، نتايج جستجو براي شما بسيار اهميت دارد . وقتي که صفحات وب شما در نتايج جستجو رتبه بالاتر داشته باشند، کاربران بيشتری به وبسايت شما مراجعه خواهند کرد. راه رسيدن به رتبه بالاتر، اطمينان داشتن از مواد اوليه است که موتورهاي جستجو براي الگوريتم هاي خود به آنها نياز دارند. تأمين اين مواد اوليه را سئو (SEO )ميگويند.

بهينه سازی موتور جستجو 

بهينه سازی موتور جستجو به انگليسي : 

(Search Engine Optimization : به اختصار سئو )

سئو ، يک روند مناسب براي بهتر ديده شدن يک وب سايت يا يک صفحه وب در نتايج جستجو طبيعي يک موتور جستجو است. معمولا وب سايت هايي که بالاترين مکان و بيشترين تکرار در صفحه نتايج جستجو را دارند، بازديد کننده بيشتري از طريق موتورهاي جستجو بدست مي آوردند و اين بازديدکنندگان مي توانند به مشتري تبديل شوند 

سئو ممکن است انواع مختلف جستجو را در بر گيرد، از جمله جستجوي تصوير، جستجو در ويديو، جستجوي دانشگاهي، جستجو در اخبار و جستجو در نقشه . سئو يک سايت شامل فاکتورهاي زيادي ميشود که توسط موتور هاي جستجو بررسي و بازبيني مي شود .

از ديد بازاريابي اينترتي، «سئو» به چگونگي کارکردن موتورهاي جستجو و اينکه چه چيزي جستجو مي شود، و اينکه کاربران چه چيزي سرچ مي کنند و همينطور کلمات کليدي تايپ شده و اينکه کدام يک از موتورهاي جستجو توسط مخاطبان مورد توجه قرار مي گيرد را مورد بررسي قرار مي دهد. 

بهينه سازی وب سایت شامل توسعه و ويرايش مطالب موجود در خود سايت و اچتي ام ال و برنامه نويسي و همچنين ارتباط بين کلمات کليدي و حذف موانع مربوط به فعاليت هاي نمايه سازي در موتور جستجو و ترويج يک سايت براي افزايش تعداد لينک دهنده يا لينک هاي ورودي، و ديگر تاکتيک هاي جستجوگرها است .

به طور كل «سئو» به معنی بهينه سازی سایت برای موتورهای جستجو است .

تاریخچه

از اواسط دهه ۱۹۹۰ ميلادي که نخستين موتورهاي جستجو اقدام به فهرست کردن وب نخستين کردند، مديران وب سايت ها و توليد کنندگان محتوا، شروع به بهينه سازي سايتها براي موتورهاي جستجو نمودند. در ابتدا تمام کارهايي که مديران وب سايت ها بايد انجام مي دادند، ارسال آدرس صفحه به موتورهاي مختلفي که يک عنکبوت جهت «خزش» آن صفحه م يفرستادند، استخراج لينک هاي صفحه به ساير صفحات از درون صفحه، و بازگرداندن اطلاعات يافت شده در صفحه جهت ايندکس شدن بود . فرايند به اين صورت است که عنکبوت موتور جستجو، يک صفحه را دانلود و آنرا در سرور موتور جستجو ذخيره مي کند و يک برنامه ديگر موسوم به ایندكس كننده، اطلاعات مختلفي را دربارهٔ صفحه استخراج مي کند؛ اطلاعاتي از قبيل واژه هاي موجود و محل قرارگيري آنها در صفحه، و نيز وزن خاص واژه هاي بخصوص، و تمام لينکهاي موجود در صفحه، که سپس جهت خزش در زماني ديگر، در دستور کار قرار مي گيرد .

مديران سايت ها شروع به بازشناسي ارزش رتبه بالاي سايت خود و در ديد قرار گرفتن آن در نتايج موتورهاي جستجو نمودند که اين امر، فرصتي را براي هکرهاي غير مخرب و مخرب شاغل در بخش بهينه سازي موتور جستجو مهيا کرد .

یك نمونه از صفحه نتایج موتور جستجو 

نسخه هاي اوليه الگوريتم هاي جستجو به اطلاعات فراهم شده توسط مديران وب سايت ها نظير متا تگ واژه هاي کليدي، يا فايل ايندکس موتورهاي جستجو مانند اي ال آي وب اعتماد و اتکا مي کردند. متاتگ ها يک راهنمايي براي محتواي هر صفحه فراهم مي کنند .با اينحال، استفاده از داده هاي متا در صفحات ايندکس، کمتر قابل اطمينان بود زيرا انتخاب واژگان در يک متاتگ توسط وب سايت ها، بالقوه مي تواند يک نمايش غير دقيق از محتواي واقعي وب سايت باشد. داده هاي نادرست، ناقص و ناسازگار در متا تگ ها مي تواند موجب رتبه بندي شدن صفحه براي جستجوهاي غير مرتبط گردد. 

توليد کنندگان محتوای شبکه همچنين تعدادي از ويژگي هاي منبع اچ تي ام ال يک صفحه را دستکاري کردند تا رتبه صفحه را در موتورهاي جستجو بهبود بدهند .

با تأکيد بر عواملي مانند تراکم واژه کليدي، که بطور انحصاري تحت کنترل مدير وب سايت است، موتورهاي جستجوي اوليه از سوء استفاده و دستکاري رتبه بندي رنج مي بردند. به منظور ارائه نتايج بهتر به کاربران خود، موتورهاي جستجو بايد انطباق يافته و از نتايج صفحاتي اطمينان يابند که نتايج مرتبط تري دارند، نه نتايج مربوط به صفحاتي که نامربوط بوده و توسط مديران شبکه بدون وجدان کاري و با استفاده از کلمات کليدي متعدد پر شده اند. از آنجايي که موفقيت و محبوبيت يک موتور جستجو از طريق توانايي آن در توليد نتايج مرتبط تر در قبال هر جستجوي صورت گرفته مشخص مي شود، کيفيت پايين يا نتايج نامرتبط مي تواند سبب سوق دادن کاربران به منابع جستجوي ديگر شود. موتورهاي جستجو با توسعه الگوريتمي رتبه بندي پيچيده تر به اين عمل پاسخ دادند؛ که در آن عوامل بيشتري مورد توجه قرار مي گيرند و دستکاري را براي مديران شبکه، سختتر مي سازند. لري پيج و سرگئي برين دو دانشجوي فارق التحصيل دانشگاه استنفورد يک موتور جستجو موسوم به بكروب را توسعه دادند که جهت ارزيابي برجستگي صفحات وب، به يک الگوريتم رياضياتي تکيه داشت. عددي که توسط الگوريتم محاسبه ميشد، يعني «رتبه صفحه»، تابعي است از مقدار و قدرت لينک هاي ورودي. رتبه صفحه ميزان يک صفحه معين را که توسط يک کاربر که بصورت تصادفي شبکه را جستجو مي کند مورد دسترسي قرار گرفته، تخمين مي زند و لينک هاي يک صفحه به صفحه ديگر را دنبال مي کند. در واقع، اين بدان معناست که برخي لينک ها از ساير لينک ها قوي تر بوده، رتبه صفحه بالاتر احتمال ديده شدن صفحه توسط وب گردهاي تصادفي را افزايش مي دهد .

ارتباط با گوگل 

پيچ و برين، گوگل را در سال ۱۹۹۸ بنيان گذاري کردند. گوگل درميان کاربران فزاينده اينترنت، هواداران ثابت قدمي را به خود جذب کرد که طراحي ساده آن را دوست داشتند. عوامل خارج از صفحه مانند رتبه صفحه و تجزيه تحليل لينک (نيز همانند عوامل داخل صفحه )فراواني واژه هاي کليدي، متاتگ ها، عنوان ها، لينک و ساختار وب سايت( مورد توجه قرار گرفتند تا گوگل را قادر به اين امر سازند که از نوعي دستکاري که در موتورهاي جستجويي ديده مي شود که تنها به عوامل داخل صفحه توجه مي کنند، اجتناب نمايد. علي رغم اينکه به بازي گرفتن رتبه صفحه سختتر بود، مديران شبکه سرانجام ابزارها و طرح هاي توليد لينک را جهت تحت تأثير قرار دادن موتور جستجوي اينکتومي توسعه دادند، و اين روش ها ثابت کردند که به طريقي مشابه مي توان رتبه صفحه را تحت تأثير قرار داد. بسياري از وب سايت ها روي تبادل، خريد و فروش لينک در حجم زياد و وسيع متمرکز هستند. بعضي از اين طرح ها يا مزارع لينک، موجب ايجاد هزاران وب سايت براي فروش هرزنگاري لينک ها مي شوند .

گوگل اینستنت، يا جستجوي زمان واقعي، در اواخر سال ۲۰۱۰ در تلاشي به منظور به هنگا متر و مرتبط نمودن جستجوها ارائه شد. به طور تاريخي، ادمين هاي وب سايت ها، ماهه ا يا حتي سال ها روي بهينه سازي يک وب سايت و ارتقاي رتبه ي جستجوي آن زمان گذاشته اند. با گسترش عموميت وب سايت ها و وبلاگ هاي رسانه های اجتماعی، موتورهاي جستجوي پيشرفته در الگوريتم هاي خود تغييراتي ايجاد کردند تا مطالب تازه به سرعت در ميان نتايج جستجو رتبه بندي شوند .

در فوريه ۲۰۱۱ ،از آپدیت پاندا خبر داد که وب سايت هايي را که حاوي محتواي تکثير شده از وب سايت ها و منابع ديگر باشند، جريمه مي کند. بطور تاريخي، وب سايت ها محتوا را از يکديگر کپي کرده و از آن در رتبه بندي موتورهاي جستجو بهره مند شده اند. با اين حال، گوگل يک سيستم جديد پياده سازي کرد که سايت هايي را که حاوي محتواي منحصر به فرد نيستند، جريمه مي کند

در آوريل ۲۰۱۲ ،گوگل از آپدیت گوگل پنگوئن رونمايي کرد که هدف آن، جريمه کردن وب سايت هايي بود که از روش هاي دستکاري جهت بهبود رتبه خود در موتورهاي جستجو استفاده مي کردند .

در سپتامبر ۲۰۱۳ ،کمپاني گوگل از آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار رونمايي کرد؛ يک الگوريتم که جهت بهبود پردازش زبان طبيعي گوگل و درک معنايي صفحات وب طراحي شد .

در سپتامبر سال ۲۰۱۶ ،گوگل اعلام کرد که گوگل پنگوئن به الگوريتم اصلي رتبه بندي گوگل ملحق شده است و ديگر آپديت هاي آن اعلام نميشود. از سال ۲۰۱۶ به بعد، الگوريتم پنگوئن گوگل ديگر به صورت لحظه اي نتايج جستجو را بررسي خواهد کرد 

ارتباط با موتورهای جستجو 

تا سال ۱۹۹۷ ،طراحان موتورهاي جستجو دريافتند که مديران وب سايت ها تلاش مي کنند که در موتورهاي جستجوي آنها رتبه بهتري داشته باشند. آنان همچنين متوجه شدند که برخي از مديران وب، حتي رتبه هاي خود در نتايج جستجو را از طريق لبريز نمودن صفحات خود با واژگان کليدي بسيار زياد يا نامرتبط، دستکاري مي کردند. موتورهاي جستجوي اوليه، نظير آلتا ويستا يا اينفوسيک، الگوريتم هاي خود را جهت جلوگيري مديران وب در دستکاري رتبه ها، مجدداً سازگار کردند.

در سال ۲۰۰۵ ،يک کنفرانس سالانه موسوم به بازیابی اطلاعات خصمانه در وب (AIRWeb) تا شاغلان و محققان مرتبط با موتورهاي جستجو و بهينه سازي آن را به هم مرتبط سازد .

روش ها

فهرست شدن

موتورهاي جستجو از الگوريتم هاي رياضياتي پيچيده اي استفاده ميکنند تا وب سايت هاي مورد جستجوي کاربر را حدس بزنند. در اين نمودار، اگر هر حباب نشان دهنده يک وب سايت باشد، برنامه هايي که گاهي عنکبوت ناميده م يشوند، بررسي مي کنند که کدام سايت ها به کدام سايت هاي ديگر لينک شده اند که آنرا با فلش هايي که بيانگر اين امر است، نمايش مي دهد. وب سايت هايي که لينک هاي ورودي بيشتر يا لينک هاي قوي تري مي گيرند، فرض مي شود که مهمتر باشند و همان چيزي مفروض مي شوند که کاربر، جستجو مي کند. در اين مثال، چون وب سايت B تعداد زيادي لينک ورودي دريافت ميکند، در رتبه بالاتري در يک جستجوي وب قرار مي گيرد؛ و لينک هاي مکمل مانند وب سايت C ، علي رغم اينکه فقط يک لينک ورودي دارد، يک لينک ورودي از يک سايت بسيار محبوب (B) دارد؛ در حاليکه سايت E چنين لينکي ندارد .توجه: درصد ها گرد شده اند.

موتورهاي جستجوي پيشرو مانند جستجوگر گوگل، بينگ، یاهو جستجو، بایدو از خزنده ها جهت پيدا کردن صفحات مرتبط با نتايج جستجوي الگوريتم يک خود استفاده مي کنند.صفحاتي که از صفحات ايندکس شده يک موتور جستجوي ديگر لينک ميشوند، نيازي به ارسال ندارد زيرا بطور خودکار پيدا مي شوند .

دو دايرکتوري عمده ياهو دايرکتوري، دی موز نيازمند ارسال دستي و بازنگري انساني هستند. شرکت گوگل Google Webmaster Tools را پيشنهاد مي دهد که يک فيد نقشه سایت اكس ام ال مي تواند براي آن ايجاد و بطور رايگان ارسال شود تا اين اطمينان حاصل شود که تمامي صفحات خصوصاً آنهايي که با دنبال کردن خودکار لينک ها قابل شناسايي نيستند، قابل دستيابي هستند. در گذشته ياهو! يک سرويس ارسال پرداختي داشت که خزش را به ازاي مقداري هزينه در هر کليک تضمين مي کرد که در سال ۲۰۰۹ ،اين سرويس متوقف شد

خزنده هاي موتور جستجو مي توانند هنگام خزش يک وب سايت، به تعداد عوامل مختلفي توجه کنند. هر صفحه اي توسط موتور جستجو ايندکس نميشود. فاصله صفحات از دايرکتوري اساسي ممکن است يک عامل در خزش يا عدم خزش در صفحات باشد .

جلوگيری از خزش 

به منظور جلوگيري از محتواي نامطلوب در ايندکس هاي جستجو، مديران شبکه مي توانند به عنکبوت ها(به انگليسي (Spider): دستور بدهند که فايل ها يا دايرکتوري هاي خاصي را درون فايل استاندارد robots.txt در دايرکتوري اصلي دامنه، مورد بررسي و خزش به انگليسي (Crawl):قرار ندهند. بعلاوه، يک صفحه مي تواند صراحتاً از پايگاه داده ها مورد جستجو خارج شود که اين عمل از طريق استفاده از متاتگ هاي مخصوص به ربات ها صورت مي گيرد. هنگامي که يک موتور جستجو از يک سايت بازديد مي کند فایل robots.txt واقع در دايرکتوري اصلي، نخستين جايي است که مورد خزش قرار مي گيرد. سپس فايل robots.txt تجزيه شده و به ربات دستور داده مي شود که کدام صفحات نبايد مورد بررسي و خزش قرار مي گيرد. از آنجايي که خزنده موتور جستجو ممکن است که يک نسخه از اين فايل را نگه دارد گاهي ممکن است که صفحاتي مورد خزش قرار مي گيرند که مدير شبکه تمايلي به آنها ندارد. بطور معمول، صفحاتي که از خزش خارج مي شوند عبارتند از صفحات ورودي خاص مانند صفحات مربوط به کارت هاي خريد و صفحات مربوط به محتواي شخصي کاربر نظير نتايج جستجوي حاصل از جستجوهاي داخلي. در مارس ۲۰۰۷ ،گوگل به مديران شبکه هشدار داد که بايد از ايندکس شدن نتايج جستجوي داخلي جلوگيري کنند زيرا اين صفحات، هرزنامه جستجو هستند .

افزایش برتری 

روش هاي گوناگوني مي توانند برتري يک صفحه وب را در ميان نتايج جستجو افزايش دهند .لينک کردن متقابل صفحات يک وب سايت جهت فراهم نمودن لينک هاي بيشتر به صفحات مهمتر، مي تواند شانس در ديد بودن آن را افزايش دهد. نوشتن محتوايي که شامل کلمات کليدي باشد، به نحوي که متن حاصل، به طيف گسترده اي از ورودي هاي جستجو مرتبط باشد، مي تواند سبب افزايش ترافيك شود. به روز رساني محتوا به منظور خزش مکرر توسط موتورهای جستجو مي تواند يک وزن اضافي به سايت بدهد. اضافه نمودن کلمات کليدي مرتبط با فرا داده هايي که يک صفحه وب شامل تگ عنوان و فرا توضيح، مي تواند منجر به بهبود رابطه ليست هاي جستجوي يک وب سايت و در نتيجه افزايش ترافيک شود .نرماليزه کردن نشاني اينترنتي صفحات وب در دسترس نشاني هاي اينترنتي متعدد، با استفاده از عنصر لينک متعارف يا از طريق ريدايرکتهاي ۳۰۱ ،مي تواند اين اطمينان را فراهم آورد که لينک به نسخه هاي مختلف آدرس جهت محاسبه نمره محبوبيت لينک صفحه، مورد توجه و استفاده قرار مي گيرد.

تقسيم بندی مراحل بهينه سازی 

بهينه سازی داخلی 

استانداردهاي مشخصي از سوي گوگل براي وب سايت ها تعريف شده است و تمامي وب سايت ها ملزم به رعايت اين استاندارد ها هستند. در سئوي داخلي وب سايت بر اساس استاندارد هاي تعريف شده از سوي گوگل، بهينه سازي مي شود. منظور از کلمۀ سئوي داخلي اين است که در اين بخش تمامي تغييرات بهينه سازي در داخل وب سايت انجام مي شوند.

پارامترهاي مختلفي در سئوي داخلي مورد توجه گوگل هستند که مي توانيم با بهينه سازي اين پارامترها امتيازات مثبتي از گوگل دريافت کنيم و شانسمان را براي رسيدن به رتبه هاي اول افزايش دهيم .

بهينه سازی خارجی 

بهينه سازي خارجي، مجموعه اقداماتي است که در خارج از وب سايت انجام م يشود تا وب سايت در کلمات کليدي هدف به رتبه هاي برتر برسد. براي کار بر روي بهينه سازي خارجي نيازي به دسترسي به پنل مديريتي وب سايت و کنترل پنل هاست وجود ندارد؛ زيرا تمامي مراحل بهينه سازي خارجي در بيرون از وب سايت انجام مي شود .

کار بر روي سئوي خارجي بسيار حساس و پيچيده تر از سئوي داخلي است . زيرا ممکن است با کوچک ترين اشتباهي، وب سايت مورد نظر از سوي گوگل جريمه شده و رتبۀ فعلي خود را نيز از دست بدهد .

تکنيك های كلاه سفيد در مقابل تکنيك های كلاه سياه 

تکنيک هاي سئو مي توانند به دو گروه عمده طبقه بندي شوند: تکنيک هايي که موتورهاي جستجو به عنوان بخشي از يک طراحي خوب توصيه مي کنند، و تکنيک هايي که مورد تأييد موتورهاي جستجو نيست. موتورهاي جستجو تلاش مي کنند که اثر دسته دوم را کاهش دهند هرز آگهي ها از آن جمله هستند. مفسران صنعتي و شاغلاني که از اين تکنيک هاي سئو استفاده مي کنند، آنها را به سئو كلاه سفيد يا كلاه سياه طبقه بندي کرده اند. تکنيک هاي كلاه سفيد تمايل به توليد نتايجي دارند که مدت زمان زيادي برقرار هستند، در حاليکه تکنيک هاي كلاه سياه پيش بيني مي کنند که وب سايت هاي آنها در نهايت ممکن است بطور موقت يا دائم توقف گردد؛ هنگامي که موتورهاي جستجو سر از کارشان درآورند. يک تکنيک سئو كلاه سفيد تلقي مي شود، اگر از دستور العمل هاي موجود جستجو پيروي کرده و فريبي در کارش نباشد. از آنجايي که دستورالعمل هاي موتور جستجو به عنوان مجموعه اي از قوانين نوشته نشده است، اين يک تمايز مهم و قابل توجه است .

تکنيک سئو كلاه سفيد تنها دربارهٔ تبعيت از دستورالعمل ها نيست، اما در مورد حصول اطمينان از اين امر است که محتوايي که يک موتور جستجو ايندکس کرده و سپس رتبه بندي مي کند، مشابه همان محتوايي باشد که يک کاربر خواهد ديد. مشاوره كلاه سفيد در مجموع جهت ايجاد محتوا براي کاربران مورد استفاده قرار مي گيرد، نه براي موتورهاي جستجو. سپس، آن محتوا به جاي تلاش جهت تحريک نمودن الگوريتم و فريب دادن آن از اهداف مورد نظر خود، به سادگي در دسترس عنکبوت ها قرار مي گيرد. تکنيک هاي كلاه سفيد در بسياري جهات شبيه توسعه وب هستند که در دسترس بودن را ارتقاء مي دهد؛ هرچند که اين دو يکسان نيستند .

تکنيک هاي سئو كلاه سياه تلاش مي کنند تا رتبه بندي را از طريق فريب از روش ها و راه هايي که مورد تأييد موتور جستجو نيست، بهبود دهند. يک تکنيک كلاه سياه از متن پنهان شده به عنوان متن رنگ آميز شده مشابه با پس زمينه يک div نامرئي، يا بعنوان متني در خارج از صفحه نمايش استفاده مي کنند. تکنيک ديگر، تکنيکي موسوم به کلاکينگ است که بسته به اينکه يک صفحه توسط بازديد کننده انساني فراخواني شود يا توسط يک موتور جستجو، صفحه متفاوتي را بدست مي دهد .

دسته ديگري که گاهي مورد استفاده قرار مي گيرد، سئو كلاه خاكستری است. اين تکنيک بين كلاه سفيد و سياه است که از روش هايي استفاده مي کند که از مجازات سايت جلوگيري مي کند، اما با اين وجود، بهترين محتوا را براي کاربر مهيا نکرده و ترجيحاً روي بهبود رتبه بندي هاي موتور جستجو تمرکز مي کند .

موتورهاي جستجو ممکن است سايت هايي را که از روشهاي كلاه سياه استفاده مي کنند را جريمه کنند، که اين امر از طريق کاهش دادن رتبه آنها، يا حذف کردن ليست هاي آنها از ديتابيس هاي خود يا همه موارد مي تواند صورت گيرد. چنين مجازات هايي مي توانند بطور خودکار توسط الگوریتم های موتور جستجو يا از طريق بازنگري دستي سايت صورت پذيرد. يک نمونه، حذف ریکو و بی ام دبليو از گوگل در فوريه ۲۰۰۶ به دليل استفاده از شيوه هاي فريبنده بود. با اين حال، هر دو کمپاني به سرعت عذرخواهي کرده و با اصلاح نمودن صفحات متخلف، به ليست گوگل بازگشتند .

به عنوان یك استراتژی بازاریابی 

سئو يک روش و استراتژی بازاریابی مناسب براي همه وب سایت ها نيست و بر اساس هدف گردانندگان يک وب سايت، استراتژي هاي بازاریابی اینترنتی ديگر مانند تبليغات از طريق پرداخت کليکي مي تواند مؤثرتر باشد. همچنين، يک کمپين تبليغات اينترنتي موفق مي تواند به ساختن صفحات وب داراي کيفيت بالا بستگي داشته باشد که بکارگيري نرم افزارهاي تحليل را ترغيب مي نمايد تا صاحبان سايت ها قادر به ارزيابي نتايج، و بهبود نرخ تبديل سايت شوند .

بازارهای بين المللی 

تکنيک هاي بهينه سازي شديداً متناسب با موتورهاي جستجو غالب در بازار هدف تنظيم مي شوند .سهام بازار موتورهاي جستجو از بازاري به بازاري ديگر و مانند وجود يک رقابت، تغيير مي کنند. در سال ۲۰۰۳ ،دني ساليوان اظهار کرد که گوگل حدود ۷۵ درصد کل جستجوها را انجام داده است. در بازارهاي خارج از آمریکا، سهم گوگل اغلب بيشتر است و از سال ۲۰۰۷ ، گوگل در جايگاه موتور جستجوي غالب در سراسر جهان باقيمانده است. از سال ۲۰۰۶ ،گوگل ۸۵ تا ۹۰ درصد سهم بازار آلمان را در اختيار دارد. در حاليکه صدها شرکت سئو در آن زمان در آمريکا وجود داشت، فقط حدود ۵ مورد از آن در آلمان کار مي کرد. از ژوئن ۲۰۰۸ ،بر اساس اعلام هيت وايس، سهم گوگل از بازار بریتانيا نزديک به ۹۰ درصد بوده است. آن عدد از طريق چند کشور حاصل مي شود 

از سال ۲۰۰۹ ،تنها چند بازار بزرگ وجود دارد که گوگل در آنها، موتور جستجوي پيشرو نيست. در اغلب موارد، هنگامي که گوگل در يک بازار خاص، پيشرو نيست، پشت سر يک رقيب محلي قرار دارد. قابل توجه ترين نمونه هاي اين موارد، کشورهاي چين، ژاپن، كره جنوبی، روسيه و جمهوری چك هستند که به ترتيب، بایدو، یاهو! , ژاپن، ناور، یاندكس و شزنم پيش روي بازارها هستند .

بهينه سازي جستجوي موفق براي بازارهاي بين المللي، ممکن است نيازمند ترجمه حرفه اي صفحات وب، ثبت يک دامنه با يک دامنه سطح بالا در بازار هدف و ميزباني است که آدرس IP محلي را فراهم نمايد. در غير اين صورت، بدون توجه به زمان، عناصر اساسي بهينه سازي جستجو، اساساً مشابه هستند .

از آيتم هايي که به سئو سايت مربوط مي شود مي توان به بهينه سازي متا و کلمات کليدي سايت ، طراحي و ريسپانسيو بودن قالب سايت ، لينک هاي معتبر ، محتواي به روز و منحصر به فرد ، سرعت بارگذاري سايت که با بهبود اين موارد مي توان رتبه بهتري در موتور هاي جستجو کسب کرد .

سوابق حقوقی 

در ۱۷ اکتبر ۲۰۰۲ ،سرچ کينگ در دادگاه منطقه اي آمريکا در منطقه غربي اوکلاهاما، دادخواستي عليه موتور جستجوي گوگل داد. او ادعا کرد که تاکتيک ها و روشهاي گوگل در جلوگيري از هرز آگهي ها، موجب ايجاد يک تداخل زيان آور با روابط قراردادي شده است. در ۲۷ مي ۲۰۰۳ ،دادگاه شکايت عليه گوگل را رد کرد زيرا سرچ کينگ نتوانست ادعايش را که مي توانست منجر به دريافت خسارت شود، اثبات کند .

در مارس ۲۰۰۶ ،کيندر استارت به دليل رتبه بندي هاي موتور جستجوي گوگل، در دادگاه طرح دعوي کرد. پيش از اين اقامه دعوي، وب سايت کيندر استارت از ايندکس گوگل خارج شد و ترافيک سايت تا ۷۰ درصد کاهش يافت .در ۱۶ مارس ۲۰۰۷ ،دادگاه منطقه اي آمريکا در منطقه شمالي کاليفرنيا (بخش سن خوزه) شکايت کيندر استارت را رد کرده و اين شرکت را مکلف به پرداخت بخشي از هزينه هاي حقوقي گوگل کرد .

بازاریابی موتورهای جستجو 

بازاریابی موتور جستجو به انگليسي (Search Engine Marketing) يکي از زيرمجموعه هاي بازاريابي اينترنتي به انگليسي (Internet Marketing) است. اين تکنيک باعث افزايش بازديد سايت در نتايج صفحات موتورهاي جستجو به اختصار SERP مي شود. اين روش به کمک بهينه سازي و تبليغات صورت مي پذيرد .

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) ممکن است به کمک بهينه سازی موتورهای جستجو به تنظيم و بازنويسي محتواي وب سايت ها براي رسيدن به رتبه بالاتر در موتورهاي جستجو ختم گردد؛ يا به صورت پرداخت کليکي به انگليسي( Pay Per Click) باشد. 

تاریخچه

با روند افزايشي تعداد وب سايت ها در اواسط دهه ۱۹۹۰ موتورهاي جستجو شروع به برنامه ريزي براي نمايش مطالب به کاربران کردند . با گذشت زمان در سال ۱۹۹۶ موتورهاي جستجو شروع به ساخت مدل کسب و کار خود براي سرمايه گذاري در خدمات مد نظر مانند تبليغات کليکي پرداختند. در سال ۱۹۹۸ Goto.com نام خود را تغيير داد و در سال ۲۰۰۱ پيشدرآمدي براي خريد آن توسط کمپاني ياهو بوجود آمد و در نهايت در سال ۲۰۰۳ توسط اين کمپاني خريداري شد؛ و اکنون به فرصتي براي تبليغات چيها جهت بازاريابي موتور جستجو ياهو تبديل گرديده است. در سال ۲۰۰۰ نيز گوگل به نمايش تبليغات خود از طريق گوگل اد وردز (Google Adwords) روي آورد. با گسترش تبليغات در موتورهاي جستجو مشاورين بهينه سازي موتورهاي جستجو به گسترش پيشنهاد هاي خود به کسب و کارهاي مختلف جهت نمايش تبليغات آنان پرداخته و تعداد اين آژانس ها نيز روز به روز در حال افزايش است .واژه بازاريابي موتورهاي جستجو اولين بار توسط دني ساليوان در سال ۲۰۰۱ اختراع شد.

درآمد موتورهای جستجو 

بزرگترين فراهم کنندگان بستر بازاريابي موتورهاي جستجو گوگل ادوردز ( Google Adwords)،بینگ ادز (Bing Ads) وبایدو (Baidu) مي باشند. بازاريابي موتورهاي جستجو به سرعت در حال رشد مي باشد مديريت کمپين موتورهاي جستجو يا به صورت مستقيم يا از طريق فراهم کنندگان ابزار بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) در اختيار کاربران بازاريابي موتورهاي جستجو قرار مي دهد .

۲۰ لغت گران قيمت جهت تبليغات در گوگل ادز ورد عبارتند از: 

بيمه(Insurance) ،وام(Loans) ،  رهن(Mortgage) ، اعتبار(Credit) ، وکيل (Lawyer) ، کمک مالي(Donate) ، مدرک (Degree) ، ميزباني  (Hosting)،ادعا  (Claim) ،کنفرانس تلفنی  ( Conference Call)، تجارت  (Trading) ،نرم افزار(Software) ،بازيابي(Recovery)، انتقال(Transfer) ،سوخت/الکتريسيته (Electricity/Gas) ،کلاس(Classes)،توان بخشي(Rehab)،درمان(Treatment)،خون بند ناف(Cord Blood) می باشد

هزينه تبليغات بابت هر کليک از ۲۷٫۸۰ دلار شروع و تا ۵۴٫۹۱ دلار ادامه مي بايد. گوگل در چهار فصل منتهي به سال ۲۰۱۱ در مجموع ۳۴٫۴ ميليارد دلار از اين طريق درآمد کسب کرده است. ۹۷ درصد درآمد گوگل از طريق پرداخت کليکي تأمين ميگردد .

بازاریابی شبکه های اجتماعی  

بازاریابی شبکه های اجتماعی، افزايش ترافيک يا ورودي وب سايت يا کسب توجه به يک موضوع از طريق رسانه هاي اجتماعي است . برنامه هاي بازاريابي رسانه هاي اجتماعي معمولاً تمرکز بر تلاش براي ايجاد محتوايي دارند که بواسطه آن بتوانند توجه مخاطبين را در آن پلتفرم ها جلب و خوانندگان را تشويق به اشتراک گذاري آن در بين رسانه هاي اجتماعي کنند .تبليغ دهان به دهان الکترونيکي (eWoM) منجر شده اشاره به هرگونه اظهارنظري دارد که مصرفکنندگان از طريق اينترنت (به عنوان مثال وب سايت ها، رسانه هاي اجتماعي، پيام هاي فوري، فيد هاي خبري) در رابطه با يک رخداد، کالا، خدمات، برند يا شرکت به اشتراک مي گذارند. زماني که پيام اشاره شده از کاربري به کاربر ديگر پخش و برفرض پيچيده شود، چون از يک منبع شخص ثالت و موثق ميآيد، نتيجه آن شکل گيري نوعي بازار يابي در رسانه به دست آورده شده در عوض رسانه پولي، است.

 

تفاوت SEO و SEM 

هر چيزي که به بهينه سازی موتورهای جستجو (SEO)با هدف ترفيع وب سایت و افزايش بازدید وب سايت منجر شود بازاريابي موتور جستجو گفته مي شود. بازاريابي موتورهاي جستجو نظم بيشتري نسبت به بهينه سازي موتورهاي جستجو دارد. 

در اين روش از ابزارهايي چون گوگل ادوردز(Google Adwords) ، بينگ ادز (Ads Bing)و مايکروسافت ادسنتر (Microsoft adCenter ) و تبليغات کليکي استفاده مي شود. آناليز کليد واژه ها در هر دو روش (SEO)و (SEM)مورد استفاده قرار مي گيرد .به هر حال SEM واژه اي گسترده تر نسبت به SEO مي باشد .

يک بخش ديگر از (SEM)بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) مي باشد. در اين تکنيک به اندازه گيري ارزش مندي خدمت يا محصول از ديدگاه مشتريان پرداخته مي شود .جديدترين و پيشرفته ترين تئوري ها در زمينه (SEM)مديريت بازاريابي موتورهاي جستجو (SEMM )که شامل بهينه سازي موتورهاي جستجو (SEO )با تمرکز بر نرخ بازگشت سرماي (ROI)مي باشد .

 (SEM)به معناي فروش محصولات شما توسط کاربراني که از موتور جستجو وارد سايت شما مي شود در واقع سئو (seo)بخشي از (SEM) است .

خيلي از دوستان مي پرسند که کدام بهتر است ما روي (seo)تمرکز کنيم يا روي sem ببينيد نميتوان قطعي گفت اما سايتي در روش بازاريابي موتور جستجو (SEM)موفق خواهد شد که سئو خوبي داشته باشد يعني شما سايت را بهينه سازي کنيد و بعد از هر روش ديگر روي گرفتن مشتري از موتورهاي جستجو تمرکز کنيد شايد خيلي وقت هاي تبليغات خود گوگل را ديده باشيد که مثلاً شما دنبال مطلبي هستيد که بعضي سايت ها با هزينه به گوگل سايتي را براي موضوع خاصي به صورت تبليغ قرار مي دهد اين روش به تبليغات شما بر مي گردد و به طور دقيق نميتوان گفت زير مجموعه اين روش است چرا اينکه بعد از اينکه تمام شود سايت شما نمايش داده نميشود

. بذاريد مثالي بزنم فکر کنيد شما مي خواهيد سئو (seo) محلي چيست را جستجو کنيد وقتي جستجو مي کنيد مثلاً ۲۰۰ سايت در مورد اين مطلب سايت گذاشته اند ايا شما بيرون از فضاي مجاي مثلاً مغازه است که سئو (seo) محلي بفروشد يا مثلاً شرکتي آنقدر برند شده است که بشناسيد اين جاست که از گوگل استفاده مي کنيد و نقش (seo) و (SEM) مشخص مي شود بعضي محصولات بازار آنها فقط موتورهاي جستجو هستند و نميتوان به غير از به موفقيت هاي خوب و فروش مناسبي رسيد حال شا جستجو مي کنيد از بين اين همه سايت وب گاه کدام را انتخاب مي کنيد ايا سايتي که حتي در صفحه سوم است شانسي براي موفقيت دارد به نظر شما ميزان فروش سايتي که رتبه اول گوگل است چقدر مي تواند باشد پس شما بايد کسب درآمد از موتورهاي جستجو يا Search Engine Marketing بازاريابي موتورهاي جستجو را به خوبي بشناسيد تا موفق شويد.

حال سؤال اينجاست در اين نبرد گوگل چه سايتي برنده مي شود چه سايتي صفحه اول است چه سايتي مي تواند موفق باشد ايا فقط در سايت خود محصولات خود را معرفي کنيم ايا فقط محتوا توليد کنيم با اين روش هاي مي توانيم مشتري از گوگل بگيريم شايد خيلي جالب باشه وقتي به يه شرکتي زنگ مي زنيد که در دنياي مجازي و اينترنت فعاليت مي کند بارها شده است که از شما مي پرسند از چه طريقي با سايت ما آشنا شده ايد و جالب اينه که اکثر اين سؤال ها يک پاسخ دارد بله گوگل شايد همين گوگل که خيلي از دوستان در الکسا ۸۰ درصد از ان ورودي دارند نميدانند همان ۲۰ درصد باقي مانده ام از طريق گوگل با سايت شما آشنا شده اند و بازديد کننده ثابت سايت شما شده اند پس بدانيد کسب درآمد از موتورهاي جستجو روز به روز بيشتر مي شود اگر يک فروشگاه کوچک امروز تأسيس کنيد شايد چند سال ديگر که همهٔ خريد ها اينترنتي شود شما انسان موفقي باشيد چرا که هم آينده نگر بوده ايد هم چند سال از رقبا جلوتر بوده ايد خيلي از دوستان فکر مي کنند حتماً بايد در شروع مثل سايت هاي بزرگ ايراني باشند اما باور کنيد همين سايت هاي بزرگ هم انبار نداشته اند و روزهاي اول با مغازه دارها صحبت مي کردند و از آنها جنس مي گرفتند و پست مي کردند هر کاري تلاش و صبر را ملزم است حتي سئو(seo) حرفه اي جالب است بدانيد بعضي موارد که در رتبه بندي موتورهاي جستجو مؤثر است که خيلي از سايت هاي بزرگ ان را رعايت نميکنند مثلاً اگر سايتي که در زمينه (SEM) فعاليت مي کند اگر دامنه ان همين کلمه باشد مي تواند برايش مؤثر باشد هر چند خيلي کم يا پيدا کردن يک موضوع پر جستجو و بکر مثلاً اگر شما براي شروع کار خود بيايد جنس هاي که خيلي معروف هستند را انتخاب کنيد که سايت هاي بزرگ روي ان دست گذاشته اند خيلي راحت زمين مي خوريد اکثر آدم هاي که موفق نميشوند به دليل اين است مي خواهند بزرگ باشند نميدانند هر انساني بزرگ يک روز از صفر شروع کرده است و صد زماني معني پيدا مي کند که شما يک را درک کرده باشي فرق بين آدم بين رسيدن به صد است يک نفر صد را انتخاب مي کند در شروع هيچ وقت به ان نميرسد يک نفر از يک شروع مي کند اما با تلاش و صبر به صد مي رسد خيلي وقتها سايت هاي بزرگ را بررسي که مي کنيم که امروز بهترين رتبه هاي موتورهاي جستجو را دارند مي بينيم مطالب آنها در شروع حتي در موتورهاي جستجو نبوده است و آنها اميدوارنه ادامه داده اند و در سال اول هيچ درآمدي نداشته اند اما امروز سود آنها را نميشود حساب کرد چرا چون حتي سئو (seo) ملزم کمي صبر و پيوسته بودن است بزاريد يک مثال از خود سايت بزنم وقتي من مطلب سئو(seo) چيست را انتشار دادم در جستجو گوگل نبود شايد هر کسي بود مي گفت ولش کن سايتي که مطلب ان در گوگل حتي نيست چه موفقيتي به دست مي آورد اما من بعد از اين روند بيشتر روي سايت تمرکز کردن و بعد از مدتي به صفحه ۱۸ گوگل آمد با خود گفتم روي سايت کار مي کنم با روش هاي مختلف به نظر شما امروز رتبه اين مطلب صفحه چندم است من اين را به شما مي سپارم تا جستجو کنيد حال متوجه نقش موتورهاي جستجو در کسب درآمد شما مي شويد باور کنيد سايت هاي از گوگل امروز در آمد هاي ميليوني کسب مي کنند که يک روز فکر نميکردند گوگل اين همه قدرتمند شود و رتبه اول الکسا ايران را داشته باشد نميدانستيد بله رتبه اول الکسا ايران گوگل جالب است اين معني ان را مي دهد که چقدر ايراني ها از موتور جستجو گوگل استفاده مي کنند من اين کار تأييد نميکنم اما واقعيت اين است که امروز براي کسب درآمد از دنياي مجازي بايد در موتورهاي جستجو محبوب باشيد و رتبه خوبي داشته باشيد تا بازديد کننده را به راحتي به مشتري تبديل کنيد پس يکي ديگر از اين روش ها پيدا کردن يک موضوع يا کلمه کليدي که شانس موفقيت در ان بسيار زياد است و مي توان روي ان وقت و هزينه گذاشت و راحت تر براي شما درآمد زايي ميکند.

 

 

 

امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید وبرای شما مفید بوده باشد.

سؤالات خود در رابطه با این مقاله و همچنین انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید


این مقاله فایلی برای دانلود ندارد
برای ارسال نظر نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.